Nästa artikel
Saab Parts byter namn
Nyheter

Saab Parts byter namn

Publicerad 1 oktober 2013 (uppdaterad 1 oktober 2013)
Saab Automobile Parts står inför ett namnbyte. Från och med den 13 november heter man Orio, vilket ska bredda företaget.

Ända sedan 1947 har Saab Parts haft ansvaret för reservdelar till Saabs bilar, men nu är det dags för en ny era. Den 13 november i år byter företaget, som levererar originalreservdelar till Saab i över 60 länder, namn till Orio. När det gäller åtaganden gentemot Saab lovar man dock att ingenting förändras.

– Vi kommer under den närmaste perioden tvärtom att utöka vårt nät av verkstäder som erbjuder service och originaldelar till alla Saab-ägare, säger Lennart Ståhl, vd för Saab Parts.

Satsningen på ett nytt namn ska snarare låta Saab Parts utvidga sin kundbas. Enligt Lennart Ståhl är namnet Saab missvisande och en begränsning när man gör affärer med andra företag.

Den 13 november byter Saab Parts officiellt namn till Orio och presenterar en ny logga. Det enda som saknas är ett formellt beslut, som fattas vid en extra bolagsstämma, och ett godkännande från bolagsverket.

Diskutera: Hur ser du på Saab Parts namnbyte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-01 16:26
1storstark

Synd att gamla företag ska byta namn och logga, men i det här fallet så är nog namnet SAAB som försöka simma med en kvarnsten runt halsen.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-01 22:03
saabnisse

Helt onödigt när Saab Parts går med så stor vinst.
Vill man utöka sortimentet med delar till andra märken är det väl enkelt att öppna underavdelningar.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-03 16:40
Erik N

328i
Tar för givet att du är en yngling, eftersom du inte kan bilhistoria...
Saab var en vinstmaskin på 80-talet! Sedan hamnade man i händerna på GM.

Lite info för okunniga:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12039884.ab

#4 • Uppdaterat: 2013-10-04 21:22
Audi A5 SB

"Saab var en vinstmaskin på 80-talet!" Ja det var väl att tänja lite på sanningen, eller då i alla fall på vad en vinstmaskin är. En maskin upprepar gång på gång samma sak (oftast). Saabs personbilsdivision gjorde det lika ofta som en modern bil misständer;-) D.v.s. synnerligen sällsynt.

"Saab Automobile har i princip aldrig varit en vinstaffär för någon ägare. Sedan 1949 har företaget istället kostat sina ägare 25 miljarder kronor."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab

#5 • Uppdaterat: 2013-10-04 23:48
saabnisse

Audi, (och även 328i) jag förstår att du inte gav dig tid att läsa länken Erik N hänvisade till.
Gör det, tack.
Och tänk!

#6 • Uppdaterat: 2013-10-04 23:52
Erik N

Audi A5 SB
Tja, Wikipedia bör man i.o.f.s. ta med en nypa salt, eftersom all info där läggs upp av privatpersoner (vem som helst alltså). Jag försöker alltid att hålla mig till vad granskande journalister kommit fram till. Men jag backar och håller med! Saab har alltid gått med förlust... ;-)

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article257577.ece
http://www.di.se/artiklar/2009/3/23/debatt-gm-tog-saabs-usa-vinst/
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20100728/saab-gick-med-vinst-2009-faktiskt

Sammanställning:
Saab gick med vinst 1965, från 1969 fram till mitten av 70-talet. 1983-1987 redovisade Saab stora vinster! Saab gick med vinst några år på 90-talet. Saab redovisade en vinst på 3,9 miljarder kronor så sent som 2009...

#7 • Uppdaterat: 2013-10-05 16:15
Audi A5 SB

Jag läste det Erik N länkade till redan när de skrevs;-) Jag har följt med i debatten kring Saab mycket länge och läst in mig på många bokslut.

Konspirationsteorier finns det gott om, men om nu vinsten fanns där (fast GM tog den), så förfaller det ju synnerligen korkat att då stänga fabriken.

Erik N: Jag har inte påstått att Saab aldrig gjort en vinst. 2009, som du refererar till är ju ett bra exempel, eller hur;-) (För er som inte vet, var det en bokföringsteknisk vinst då man genom en rekonstruktion skrev av större delen av sina skulder. Vad jag kan minnas, så tillverkade man det året i runda slängar 35.000 bilar.)

Jag tänker inte debattera detta ämne mer, det har gjorts grundligt så många gånger. Det var Erik N:s mantra "vinstmaskin" jag vände mig emot. Saab var nämligen just inte det.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-05 20:27
Erik N

Audi A5 SB
"Konspirationsteorier finns det gott om, men om nu vinsten fanns där (fast GM tog den), så förfaller det ju synnerligen korkat att då stänga fabriken."

Om du nu är påläst, så borde du känna till ordet: Politik!
USA:s regering = bilstöd...
Tysklands regering = bilstöd...
Frankrikes regering = bilstöd...
Spaniens regering = bilstöd... osv...

Sveriges regering avsatte 28 miljarder varav 0:- betalades ut till Saab och Volvo. Saab fick dock en lånegaranti av regeringen till ett lån hos EIB till "endast" 10% ränta! Ford var dock snälla mot Volvo och lät ett starkt kinesiskt bolag (Geely) köpa Volvo...

Opel begärde i princip av GM att få bli av med SAAB en gång för alltid...
Men GM kunde inte själva lägga ner Saab. Orsak, GM skulle åka på stora skadestånd från de nordamerikanska Saab-återförsäljarna!
Kineserna som ville (ett flertal), fick inte köpa. GM måste sälja till någon som garanterat inte klarade av att driva Saab. Victor Muller blev lösningen...

http://www.youtube.com/watch?v=dyGge-ApVgs

Dessvärre är det inte "Konspirationsteorier"!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.