Nästa artikel
Saab överklagar på måndag
Nyheter

Saab överklagar på måndag

Publicerad 9 september 2011 (uppdaterad 9 september 2011)
Victor Muller går en kamp mot klockan. På måndag, den 12 september, lämnar Saab in en överklagan mot tingsrättens avslag om rekonstruktion.

Samtidigt som fackförbunden förbereder sig för att begära biltillverkaren i konkurs meddelar Saab att en överklagan ska lämnas till hovrätten, direkt efter veckoslutet.

I ett pressmeddelande på fredagen skriver Saab att man inte samtycker med tingsrättens tolkning av situationen. För att övertyga hovrätten kommer måndagens ansökan att innehålla mer tydlig information om möjligheter till finansiering, enligt Victor Muller.

Muller säger i en intervju med P1 Morgan att han är beredd att gå hela vägen till Högsta domstolen. Han påstår också att Saab har tillräckligt med pengar för att betala de anställda, men att det inte går eftersom löntagarna enligt lag inte får prioriteras före fordringsägarna.

Tingsrätten skriver i sitt avslag att det är oklart om och när kinesiska myndigheter kommer att godkänna affären med kinesiska biltillverkaren Youngman och återförsäljaren Pang Da. Muller menar dock att han fått positiva signaler och att ett beslut bara är veckor borta.

Om Saab lämnar in överklagan på måndag, den 12 september, ska hovrätten hantera ärendet skyndsamt. Tills vidare är Saab inte skyddat från konkurs.

Diskutera: Har Saab chans att överleva?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-10 11:29
Stefan Eriksson

Nej!!!!!!!!!!!
Saab har inte på många år haft en chans att som väldigt liten medioker biltillverkare överleva.Saabaffären har sedan länge blivit en tragikomisk fars.Kan ingen klok person begära företaget i konkurs innan det börja kosta oss skattebetalare massa pengar pga garantilöner,statliga lån etc.
Varför söker sig inte de anställda andra arbeten?
En duktig bilbyggare bör ha stora möjligheter till andra arbeten inom t ex industrin.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-10 12:43
Medelpad

Det finns nog chans att saab kan överleva om skulderna skrivs ner.Rekonstruktion och ackord är väl i det närmaste ett måste som läget är just nu..Eventuell personalminskning och en höjning av priset på modellerna och igångsättning av produktion och försäljning av Saab 9-5 combin.ha kvar karossmodellerna längre men ändra lite grann varje år mm.
Snabbare leveranser av nya bilar .Folk vill inte vänta länge på en ny bil.Ju fortare ju bättre.Ha tillgängliga nya bilar hos återförsäljarna.
Chanserna är goda om det blir en rekonstruktion.Bättre än konkurs.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-10 12:53
saabnisse

Japp. här finns ett gäng som tror på Saabs överlevnad:
http://www.svd.se/naringsliv/nytt-hopp-om-kina-pengar_6458038.svd

Det kanske ger större hopp om en beviljad rekonstruktion, som helt riktigt är bättre än en konkurs där leverantörerna inte får någonting

#4 • Uppdaterat: 2011-09-10 13:01
Medelpad

Öka försäljningen av saab utomlands. I sverige säljer den bra när allt fungerar .
Troligtvis finns varken Volvo eller saab kvar i sverige om en tioårsperiod .Kanske volvo förvinner först

#5 • Uppdaterat: 2011-09-11 19:01
Stefan Eriksson

I en sund marknadsekonomi överlever de företag som kan leverera en vara eller tjänst som tillräckligt många köper till ett pris som ger företaget en vinstmarginal.Saab har inte på många år sålt tillräckligt många bilar och gått med vinst.Stäng av respiratorn och lägg ner!

#6 • Uppdaterat: 2011-09-12 14:08
Mistro

Har någon missat att en av Saabs problem har varit att det INTE har kommit några nya modeller?
Att bilarna redan är FÖR dyra?
Att tiden har sprungit ifrån märket medan man försökte att överleva och att 9-5 kombi därför varken kommer att göra till eller från?
De kunder som idag köper en ny Saab har ett stort hjärta och kanske lite "för" mycket pengar.
Eller åtminstone så mycket pengar att bilvalet inte spelar någon roll.
Eftersom att jag inte sitter i den positionen så har jag därför svårt att se vad märket har presterat de senaste 20 åren för att vinna mina slantars sympati?
Löften om en bättre framtid har vi hört förut...kanske också några gånger för mycket för att allt skall vara ok?

#7 • Uppdaterat: 2011-09-13 19:27
Gunnar 44

Men Saabnisse; En rekonstruktion förutsätter väl att fordingsägarna skriver ner sina fordringar. Tror du att de har råd till det en gång till? De förlorade ju massor av pengar den gången och att Saab nu inte betalat, har ju försatt en del av dessa firmor i konkurs!

#8 • Uppdaterat: 2011-09-14 08:19
amoC

@Gunnar 44: Vad jag förstår så var väl tanken att skulderna skulle betalas till fullo. Sen kan man ju tro vad man vill om det. Men underleverantörerna säger ju själva att allt är bättre än en konkurs, eftersom de då inte får några pengar alls.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-14 11:16
Gunnar 44

Kanske den del av underleverantörerna som är helt beroende av Saab som köpare. Men de som har flera att leverera till, kanske resonerar annorlunda?
Har man produktion för flera bilmärken, kan man nog ta den förlusten, sälja ut utrustningen och fokusera på fabrikat som säljer bättre globalt. Den gruppen kanske är mer intressead av en konkurs och ev. köp av anläggningen. GM powertrain vill nog inte att deras nya plattform (Opel Astra och nya Saab 9-3) ska komma i Kinesernas händer. Den plattformen är ju den nyaste som GM förfogar över, och återfinns hos ett flertal Amerikanska och Koreanska bilmärken.

#a • Uppdaterat: 2011-09-14 12:23
amoC

CLEPA har ju sagt att underleverantörerna är med på det. Och jag förstår inte vad någon skulle tjäna på att få ingenting i stället för någonting, oavsett beloppets storlek. Blir det konkurs kan ju det likaväl bli så att kineserna köper allting, som att GM gör det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.