Den amerikanska bilindustrin gjorde sig av med både Saab och Volvo under 2010 och turerna kring affärerna uppmärksammades stort i Sverige. Endast regeringen omnämndes fler gånger än Saab och Volvo i toppnyheterna på sju svenska tidningars näringslivssidor.
Det visar årliga Näringslivsbarometern från medieanalysföretaget Infopaq som granskat Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgsposten, Sydsvenskan, Dagens Industri, Veckans Affärer och Affärsvärlden.
Saab Automobile och turerna kring försäljningen från GM till Spyker blev en följetång där de inblandade kastades mellan hopp och förtvivlan. Saab förekom i totalt 69 toppnyheter, 17 färre än regeringen.
Efter Saab placerade sig Volvo Personvagnar, som under året såldes från Ford till kinesiska Geely, med 55 toppnyheter.
På topplistan för omnämnda personer återfinns Jan Åke Jonsson, vd för Saab automobile, Leif Johansson, vd för AB Volvo, och Victor Muller, ägare till Spyker och numera styrelseordförande för Saab Automobile.
Endast finansminister Anders Borg förekom oftare än Victor Muller.
Företag och organisationer i toppnyheterna – helåret 2010:
Regeringen: 86
Saab Automobile: 69
Volvo PV: 55
HQ Bank: 52
AB Volvo: 48
SEB: 45
Spyker: 37
Swedbank: 34
Riksbanken: 32
Nordea: 32
Skatteverket: 27
Geely: 27
Ericsson: 26
Företrädare i toppnyheterna – helåret 2010:
Anders Borg, Regeringen: 27
Victor Muller, Spyker: 24
Mats Qviberg, HQ Bank: 24
Li Shufu, Volvo Personvagnar: 19
Leif Johansson, AB Volvo: 19
Hans Vestberg, Ericsson: 16
Annika Falkengren, SEB: 16
Jan-Åke Jonsson, Saab Automobile: 14
Carl-Henrik Svanberg, BP: 14
Stefan Ingves, Riksbanken: 14
Karl-Johan Persson, H&M: 12
Michael Wolf, Swedbank: 12
Maud Olofsson, Regeringen: 11
Diskutera: Vad tycker du om mediernas fokus på Saab och Volvo?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
inget vettigt att skriva om kanske
Väldigt konstigt och ovanligt att svensk media fokuserar på våra svenska bilmodeller. Jag trodde dom skulle fokusera på Chevrolet.
Vad är HQ Bank???
Henrik:
HQ bank var en väl ansedd fondkommissionär som startades av Sven Hagströmer och Mats Qviberg. Tyvärr satsade de fel på väl volatila papper som ledde till att risken i bolag översteg dess soliditet vilket sedemera ledde till att en likvidation inleddes 2010, tyvärr.
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/vagar-du-kopa-en-saab_2584509.e24
4wd: nej, jag vågar inte köpa en SAAB... även om jag skulle kunna motivera den stora prislappen tror jag att det skulle bli ekonomisk ruin att köpa den. Tror tyvärr inte SAAB finns kvar om 5 år och då vill ingen köpa den av mig, annat än vissa udda entusiaster som skulle tokpruta... kolla bara vad 9-5:orna stod i när osäkerheten var som värst. att vissa handlare påstås garantera restvärdet är ingen tröst för andra än tjänstebilsköpare, dessutom vet man ju inte ens om handlaren finns kvar om SAAb läggs ner.
4wd och Sweeny, det är just en mängd artiklar av den typen som motarbetar Saab.
Sensationsjournalistiken tar alltid överhand över förnuftet och den kommer tyvärr mer och mer i tidigare seriösa tidningar från att ha hört hemma i skvallerpressen.
Artikeln var ju införd i SvD 29 jan.
Men Sweeny har ett litet underligt resonemang, det finns ingen som vet hur det är om fem år, vilket bilmärke som helst kan ha lagts ner, förändrats helt och därför tappat i värde väsentligt.
Var det någon som för fem år sedan trodde att Volvo skulle vara kinesiskt idag?
Eller att ett ansett märke som Pontiac skulle försvinna?
Om fem år kanske stora delar av Volvos produktion sker i Kina och Saabs i Ryssland.
nej, det är inte alls ett lustigt resonemang, det handlar helt enkelt om riskbedömning. Visst, ingen vet hur det ser ut om 5 år men håll med om att i princip inget bilmärke idag står på så bräcklig grund som SAAB, de var ju i princip avvecklade för ett år sedan och nu drivs de vidare med konstgjord andning och tunna finanser. Det är ju inte ett paket mjölk vi pratar om utan en mycket stor investering för en privatperson. Pontiac var ju bara en brandad GM-produkt, alla tekniska detaljer sitter ju i resten av US-GMbilarna så där är det ju ingen större risk. se istället på hur "intressant" Rover blev efter att BMW släppte den pucken... förstår att du som SAAB-fan tycker det är ett jobbigt resonemang, men ska man se privatekonomiskt på det så avstår man helt enkelt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.