Privatpersoner som köper bil väljer oftast begagnat. Samtidigt är det nästan alltidbara nya bilmodeller som ingår i listor över bästa miljö- och säkerhetsval. Därför presenterar Folksam för första gången en alternativ lista på bra begagnade bilar,som motsvarar höga krav såväl miljö- som säkerhetsmässigt.
- Hittills har köpare på marknaden för begagnade bilar inte fått mycket hjälp om de vill välja både säkert och miljörätt, säger Maria Krafft, funktionschef för Trafik och Miljö på Folksam. Så fort det gäller begagnat kommer sällan bägge kriterierna upp samtidigt, som om de inte vore förenliga.
Så är det inte längre. Säkerhetskriteriet Folksam använt i sin lista är detsamma som i bolagets rankning "Hur säker är bilen?". Bilarna som kvalificerar sig ska vara minst 20 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning, som bygger på verkliga olyckor.
(Det finns dock bränslesnåla bilar som inte kunnat bedömas i detta sammanhang, eftersom tillräckliga krockdata saknas.)
Miljökriteriet för bränsleförbrukningskrav bygger på de utsläppsmål som bilindustrin och EU enats om för genomsnittsbilen 2012. (Se bilaga för specifikation av kraven.) De är inte lika höga som för nya bilar, men ändå så pass tuffa att bara 22 av totalt 177 undersökta bilmodeller klarat dem i Folksams rapport "Hur säker är bilen?".
Bäst i klassen "Större småbilar" är Toyota Corolla 02-07, varianterna 1.4, 2.0 D4D. I klassen "Mellanstora bilar" blev vinnaren Toyota Avensis 03-, varianterna 1.8, 2.0 D4D och i klassen "Stora bilar" Saab 9-5 Biopower, 1.9TiD.
- Eftersom äldre bilmodeller generellt sett drar mer bensin är det huvudsakligen bilar med alternativa bränslen och dieselvarianter som klarat miljökraven, säger Maria Krafft. Ännu har alltså småbilsklassen svårt att nå upp till höga säkerhetskrav. Mot den bakgrunden är det glädjande att tre större småbilar ändå kvalar in på listan, avslutar hon.
Så är det inte längre. Säkerhetskriteriet Folksam använt i sin lista är detsamma som i bolagets rankning "Hur säker är bilen?". Bilarna som kvalificerar sig ska vara minst 20 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning, som bygger på verkliga olyckor.
(Det finns dock bränslesnåla bilar som inte kunnat bedömas i detta sammanhang, eftersom tillräckliga krockdata saknas.)
Miljökriteriet för bränsleförbrukningskrav bygger på de utsläppsmål som bilindustrin och EU enats om för genomsnittsbilen 2012. (Se bilaga för specifikation av kraven.) De är inte lika höga som för nya bilar, men ändå så pass tuffa att bara 22 av totalt 177 undersökta bilmodeller klarat dem i Folksams rapport "Hur säker är bilen?".
Bäst i klassen "Större småbilar" är Toyota Corolla 02-07, varianterna 1.4, 2.0 D4D. I klassen "Mellanstora bilar" blev vinnaren Toyota Avensis 03-, varianterna 1.8, 2.0 D4D och i klassen "Stora bilar" Saab 9-5 Biopower, 1.9TiD.
- Eftersom äldre bilmodeller generellt sett drar mer bensin är det huvudsakligen bilar med alternativa bränslen och dieselvarianter som klarat miljökraven, säger Maria Krafft. Ännu har alltså småbilsklassen svårt att nå upp till höga säkerhetskrav. Mot den bakgrunden är det glädjande att tre större småbilar ändå kvalar in på listan, avslutar hon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.