I mitten av november ska Saab premiärvisa nya suvmodellen Saab 9-4X på bilsalongen i Los Angeles.
Däremot kommer Saab inte att finnas på plats när salongen i Detroit, tidigare ägaren General Motors hemmamässa, öppnar i januari. Det rapporterar branschtidningen Automotive news.
Tidningen spekulerar att avhoppet är en markering om att företaget inte längre är beroende av tidigare ägaren General Motors.
Samtidigt innebär beskedet att Saab uteblir från Nordamerikas kanske viktigaste skyltfönster för bilindustrin. Saab kommer dock att närvara på salongerna i Chicago och New York nästa år.
Under årets mässa i Detroit fanns Saab inte med på utställningsområdet på grund av företagets osäkra läge och ägaren General Motors besked om nedläggning.
På bilsalongen i Paris som nu pågår är Saabs monter placerad intill tidigare koncernkollegorna Opel, Cadillac och Chevrolet. Denna koppling uppges Saab nu vilja bryta, menar Automotive News.
Diskutera: Vad tycker du om Saabs frånvaro från Detroit-salongen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saab har ju ändå inget att visa upp.
Förr var Detroit bilvärldens huvudstad med bl.a. världens bäst betalda industriarbetare som jobbade just det som bilbyggare. Nu mera är staden en spillra av sitt forna jag. Ekonomiskt på dekis sedan länge, där fattigdomen är stor och nästan över hälften av invånarna inte ens har råd att dricka vatten ur sina egna kranar p.ga. att de inte har råd att betala elen.
Så Saab gör helt rätt som håller sig borta från denna ekonomiska eländets stad.
Mr X...har du eldrivna vattenkranar? Jag säger då det de kan i Amerikat...
Sigge missade ett parti där jag menar att de har inte råd med elen och de kan inte hetta upp vattnet. Inte heller har de tillräckligt med pengar för att få vatten i sina kranar.
Ber om ursäkt för detta missöde!
Vh Mr X
En helt OK markering från Saab!
Sen kan det ju tänkas vara så att de också vill få lite mer tid på sig.
Det kostar säkert en del att ställa ut på dylika mässor. Det kanske är så enkelt att SAAB inte har råd. En inte alltför långsökt tanke.
Som Gösta skriver. Det kostar skjortan att vara på mässor. SAAB har under många år gått med förlust. Det kan man inte göra numera, för då är SAAB borta om några år. Så det är nog helt nödvändigt att koncentrera sig på att visa upp sig på de ställen som ger mest.
Bilarna är bra. Det är företagsekonomi som varit det stora problemet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.