Nästa artikel
Saab hyllar "Carlsson på taket" med Saab 9-3 Aero Carlsson
Nyheter

Saab hyllar "Carlsson på taket" med Saab 9-3 Aero Carlsson

Publicerad 8 oktober 2010 (uppdaterad 8 oktober 2010)
Erik Carlsson, ”Carlsson på taket”, får en bil uppkallad efter sig. Saab 9-3 Aero Carlsson tillverkas i begränsad upplaga som en hyllning till segrarna i RAC-rallyt.

1950 körde Erik Carlsson hem segern i brittiska RAC-rallyt med en trecylindrig Saab 96.

Det uppmärksammar Saab i Storbritannien med att uppkalla en bil efter ”Carlsson på taket”.

Vid en pressträff i London återförenades Erik Carlsson, nu 81 år gammal, med dåvarande kartläsaren Stuart Turner.

– Det här betyder mycket för mig. Det har varit underbart att träffa så många gamla vänner, som Stuart som gjorde ett fantastiskt jobb som kartläsare. Jag skulle inte vunnit utan hans hjälp, säger Erik Carlsson.

Saab 9-3 Aero Carlsson
Dessutom presenterades en specialversion av Saab 9-3 som endast ska byggas i 96 exemplar. Bilen får namnet Saab 9-3 Aero Carlsson.

Under huven finns en turboladdad V6:a på 2,8 liter som ger 276 hästkrafter. Kraften levereras via en sexstegad automatlåda till bilens samtliga hjul.

– Det är hedrande att få en bil uppkallad efter mig. Alla som älskar bilkörning och är lika passionerade för Saab som jag kommer älska att sätta sig bakom ratten.
 
Som standardutrustning får bilen även läderklädsel, 19-tums hjul, stereosystem med 11 högtalare och inbyggt navigationssystem.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 Aero Carlsson?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-08 11:40
jarl s (ej verifierad)

96 exemplar? ska alla till muset eller? lär ju inte sälja fler än fem högst.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-08 13:55
simon_d (ej verifierad)

Är inte Carlsson varumärkesskyddat redan, kanske bara i Tyskland?

#3 • Uppdaterat: 2010-10-08 16:18
Sonettracer (ej verifierad)

Klockrent SAAB!
Erik C förtjänar all uppskattning.
Bilarna lär inte bli svårsålda.

Så länge Erik ger sitt medgivande kan ingen stoppa detta. Man kan inte varumärkesskydda ett efternamn så att någon annan som faktiskt heter så inte kan använda det på t ex sin firma. Alla har rätt att använda sitt eget namn.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-08 16:36
Simon D (ej verifierad)

Fanns tydligen tvenne Carlsson i rallysvängen!

"The Carlsson Autotechnik GmbH, which was founded by brothers Rolf and Andreas Hartge in 1989, is located at Gut Wiesenhof, a manor house near the town of Merzig in Southwest Germany. The company name honours Swedish rally driver Ingvar Carlsson († 2009), our technology partner who, together with Björn Waldegard and Walter Röhrl, made motor-racing history in the Mercedes Rally Team."

#5 • Uppdaterat: 2010-10-08 17:17
Markus (ej verifierad)

Jarl S, du är rolig du i all din dystra pesimism. Turbo X tillverkades i 2000 exemplar och mig veterligen har en eller två hamnat på museum. Sälja 94-95 exemplar av den här modellen ska nog inte vara några problem.

Sista chansen att få en 9-3 med V6a mig veterligen. Och den motorn går inte av för hackor enligt alla rapporter jag läst.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-08 17:26
nuppe

Hoppsan, det har visst blivit ett fel här.
1950 fanns inte Saab 96, endast modell 92 med tvåcyl. motor.
Men Erik vann RAC med 96 1960,-61 och -62
Monte Carlorallyt -62 och -63.
Men han vann en hel del även med 92-an.
Som ett svar på en fråga från den tiden om varför han körde så rakt genom kurvorna utan sladd, blev svaret: "Har en bare 48 häster finns det inte så mycke kvar å sladde med!".
Heder åt en av Sveriges absolut bästa rallyförare (eller chaufför, som han själv uttryckte det) och en av Saabs absolut främste Saabambassadörer.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-09 11:21
MR X (ej verifierad)

Markus.
Låt Jarl hållas. Han har tydligen aldrig fått någon positiv uppmärksamhet.
Och vi vet ju alla vad som händer små barn då. De söker negativ uppmärksamhet.
Nästan alla specialversioner har ju gått hem under bilhistorien. Dessa bilar lär gå åt som vatten i öknen.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-09 17:33
REDIS (ej verifierad)

Heder åt SAAB som hyllar en legend som Erik Carlsson.

#9 • Uppdaterat: 2010-10-10 12:40
LC4ever

Kul, MEN en ännu större hyllning hade varit att ta fram en tävlingsbil och börja tävla igen!
Efter det att SAAB slutade med motortävlingar har det bara gått utför med märket.
Finns få andra märken som inte satsar på någon form av tävlingsverksamhet.
Säg mig, vad vore Peugeot, Audi och Subaru utan sin rally-satsning?
Så SAAB, ta fram en tävlingsbil. Börja med STCC.

#a • Uppdaterat: 2010-10-11 09:38
nuppe

Jag håller med dig, LC4ever, det var när ekonomimupparna tog över på 1970-talet som det började krokna.
Jag tror nog ändå att det inte finns någon ekonomi för närvarande som tillåter tävlingsverksamhet, men jag tror mig ha läst för en tid sedan att Viktor öppnar för detta.
Som du skriver vore det nog inte dumt med STCC eller dess efterföljare.
Det finns ingen annan reklam som kan mäta sig med bra tävlingsresultat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.