Nevs köpte upp Saabs konkursbo tidigare i sommar. Planen var att förhandla fram rättigheterna till dels varumärket Saab, dels loggan som innefattar den klassiska gripen. För varumärket behövs tillstånd från försvarskoncernen Saab och för logotypen krävs tillstånd från både Saab och lastbilstillverkaren Scania, som också har gripen i sin logga.
Förhandlingarna går dock inte som Nevs hade tänkt sig. Scania har nämligen sagt bestämt nej till att låta Nevs använda gripen, rapporterar Sveriges Radio P4 väst. Enligt Scania står ”för stora värden på spel för de anställda”.
Var försvarskoncernen Saab står i varumärkesfrågan är just nu okänt.
Diskutera: Hur ser du på att Nevs inte får tillåtelse att använda gripen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu återstår att se om Nevs får använda Saabnamnet och det är en sak som Saab AB själva bestämmer.
Men de kommer aldrig att tillåta det så länge det här skumma företaget inte kan visa att de är seriösa och presentera en seriös produkt.
Och det kommer säkert aldrig att ske.
Jag tror att det här är ett luftföretag som enbart är ute efter att blåsa oss på statliga bidrag.
Har de betalat mer än handpenning ännu?
Nix!
@saabnisse: Har själv varit övertygad om denna utveckling sedan soppan började. Men jämrans vad mycket pisk man fick i kommentarsfälten här och annorstädes om man inte trodde på Muller, Antonov och diverse kineser. Saab var ju rena guldgruvan enligt de mest fanatiska anhängarna. Allt som behövdes vara bara ett antal statliga skattemiljarder. Och om bara Olofsson hade charmat de amerikanska direktörerna så hade nog GM släppt rättigheterna också. Tjosan! Nu börjar svaret utkristallisera sig för alla att se - med eller utan batteridrift.
Men Müller fick använda loggan, till skillnad från köparna av konkursboet. Jag förstår ägarna av loggan nu tvekar. Planerna att göra en el-bil av gamla 9-5:an (för de har inte rättigheterna till den nya) känns inte helt realistiska, vem ska vara intresserad att köpa en gammal modell om än med el-drift?
Raphael, det är inte 9-5 gen I de ska låtsas göra elbil av utan 9-3.
Men det spelar ingen roll, det är inget seriöst med detta bolag.
Det märkliga var ändå att konkursförvaltarna valde Nevs framför Youngman.
Ingen hade några pengar.
Nu kommer förmodligen affären att rivas upp och förvaltarna kan köra ännu en omgång och ytterligare berika sig.
Förstikön, jag kan hålla med dig, men jag trodde faktiskt på VM väldigt länge.
Han jobbade verkligen hårt för att bevara Saab, sedan att det skedde med andras pengar och med väldiga leverantörsskulder var inte snyggt.
Men han snodde nog åt sig en hel del för egen del så han tog rejält betalt för sitt arbete.
Det ska bli intressant att se hur det går med stämningen av GM.
Detta måste kosta en hel del pengar som han får från riskkapitalister som naturligtvis ser en möjlighet att tjäna ännu mer.
Allt för dessa herrar handlar om kapitalet och man tar varje chans till att föröka det.
@saabnisse: Jag undrar om VM har tillräckligt med pengar bakom sig för att klara fajten med GM. Skulle han vinna i första instansen kommer GM bara att överklaga och dra ut på processen tills VM får slut på pengar från öster. Sådana här processer kan hålla på i åratal. Jämför t.ex. med Håkan Lans mardrömsäventyr i amerikanska domstolar.
Javisst kan det vara så, men de här polarna som satsat här är tydligen medvetna om att de kan förlora sina kulor och de har tydligen råd med det.
Naturligtvis är de inte heller några dumskallar, då hade de inte fått så mycket pengar över att de skulle må dåligt av att kasta bort dem.
Jag tror personligen att han har liten chans, men man ska aldrig räkna bort VM, vad man sedan tycker om honom, han har visat en märklig förmåga när det gäller att klara sig.
Och visst vore det kul om han kunde blåsa GM på stålar, då skulle förmodligen cirkusen runt Saab fortsätta och Spyder kunde lägga ett nytt bud på resterna av det företag som ändå snart blir till salu igen.
@saabnisse: Jag tvivlar på att det kommer att finnas något kvar av Saab för VM att ödelägga ytterligare efter en rättslig process. Jag refererade till Håkan Lans, vars olika rättsprocesser nu har pågått mer eller mindre oavbrutet sedan 1985, dvs i 27 år till dags dato. Hur mycket Saab tror du själv att det kommer att finnas kvar om t.ex. 5 år av rättsliga irrfärder i amerikanska domstolar? Knappast ens skrotvärdet vågar jag påstå. Än mindre efter ytterligare 5 år.
Om man Googlar: Saab:s varumärke, hittar man artikel i DN skriven av Hasse Eriksson: Treparts varumärke.
Där anger författaren att alla tre parterna är delägare i VARUMÄRKET dvs. båda varumärkessymbolerna: kråkan och SAAB-logon.
Det innebär, i så fall, att Scania även har rätt till SAAB-logon, men väljer - just nu - att inte utnyttja den rätten.
@Tjalle: Och då blir det intressant att se vad VW:s jurister kommer att göra av detta, eftersom Scania numera ingår i VW-koncernen tillsammans med MAN. The never ending story...
Hög humorpoäng dessutom för "kråkan"!
@Förstikön: Det finns en, ganska, utbredd uppfattning, att den "äkta" loggan är "flygplanet" tillsammans med SAAB-logon - därav kråkan :o)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.