Anledningen till att Swedish Automobile, som äger Saab, nu har valt att riva upp avtalet med de finansiärer som skulle rädda Saab är att Youngman och Pang Da fortfarande inte har betalat ut de pengar som skulle vara en kortsiktig finansiering. Det gäller med andra ord de 640 miljonerna som Saab blivit lovade.
Swedish Automobile tycker därmed att kineserna inte hållit sin del av avtalet som innebar att Youngman och Pang Da skulle gå in med långsiktiga finansieringar på 2,2 miljarder kronor mor 53,9 procent av aktierna i Swedish Automobile. Man väljer därför att bryta avtalet helt.
Vill köpa alla aktier
Svenska dagbladet rapporterar att Youngman och Pang Da i stället har försökt köpa upp 100 procent av aktierna i Saab för 200 miljoner kronor, vilket motsvarar bolagets börsvärde. Enligt Swedish Automobile är den summan dock oacceptabel. Samtidigt meddelas att man fortsätter förhandlingarna.
Vi Bilägare rapporterade förra veckan att Saabs rekonstruktör Guy Lofalk har ansökt om att avbryta processen eftersom Saab inte har tillräckligt med pengar för att den ska kunna genomföras.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
I 73-punktsuppgörelsen som är en skriftlig överrenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna står det i punkt 35 att klimatbonusar och -avgifter på persinbilar ska förstärkas och förenklas. Vi kan därför förvänta oss att bonus/malus-systemet kommer att göras om ytterligare inom en snar framtid.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu tror jag att detta är slutet för Saab som biltillverkare. Företaget håller på att drunkna i skulder och så går Muller och säger upp avtalet med de enda företagen som skulle kunna rädda Saab. Helt otroligt!
Instämmer Peter.
Det verkar som att kineserna inväntar en konkurs för att då kunna köpa resterna billigt och sen starta tillverkningen i Kina.
Det arbetarna i Trollhättan kan hoppas på är om någon annan tillverkare vill starta tillverkning i lokalerna. Men det blir nog tufft då det råder överkapacitet i bilbranschen. Kanske kan Toyota lägga sin tillverkning i Trollhättan? De har ju enligt uppgift kvalitetsproblem med sina engelskbyggda Toyotor.
Muller säger upp avtalet därför att kineserna redan brutit mot avtalet och ville köpa hela SAAB till lågpris - troligen önskar kineserna en lösning som det som hände med Rover och MG där fabriken lades ner och maskinerna flyttades till Kina. Den lösningen räddade inte Rover och en sådan lösning kommer inte att rädda SAAB, vilket Muller mycket väl är medveten om och han försöker därför undvika att kineserna lägger ner SAAB för att flytta tillverkningen till Kina.
Jag skrev det här tidigare till en annan Saabartikel:
"När jag först hörde det här tyckte jag att det var som att ta av sig bilbältet när man just höll på att köra av vägen, men efter att ha läst SvD fick jag en annan syn på hela saken.
Kineserna bjöd ju 200 mille för 100% av aktierna i Saab.
Det hade GM aldrig gått med på och eftersom det är de som äger licensen för alla nu existerande modeller skulle det inte finnas några bilar att tillverka.
Inte förrän 2014 då nya 9-3 kan komma igång.
Men förhandlingarna fortsätter."
Jag tror att EIB, regeringen och GM har mycket att säga till om här.
Att tillåta att kineserna köper 100% går de säkert inte med på.
Vid en konkurs kan de säkert vara med och buda, men säkert får de inte tillverkningen av de nuvarande modellerna.
Då kräver nog GM att SWAN är med som ägare av en stor aktiepost.
.
Jag är övertygad om att ännu en gång har Muller ljugit ihop en story, tror aldrig kineserna velat lägga in de pengar Muller talat om, han är en bagdadbob som vanligt......
Vad jag tror om SAAB's framtid, att man kommer fortsätta trixa, överklaga rekonstruktions-avbrytningen, försöka få till en ny rekonstruktör, hitta något lån från en obskyr investerare så att man kan förhala processen ytterligare.
Till slut, om inte denna månad, eller nästa så kommer det bli konkurs!
Men innan det skall Müller hinna suga ut lite mer ur SAAB.
Muller har mer energi än en Duracell-kanin och gör nog vad han kan. Han verkar ju uppriktigt vilja rädda Saab - under förutsättning att han får vara med, förstås. Det är väl i första hand där skon nu klämmer, eftersom kineserna vill köpa Saab för en billig penning och då köps även Muller ut - så där sätter han förstås stopp, även om affären kanske egentligen vore bra för Saab (med tanke på alternativen).
Det är väl inte precis någon ny tanke att kineserna dragit ut på det hela för att kunna komma över Saab till utförsäljningspris. Det gäller ju att köpa in sig lite lätt, som de gjort, och sen segdra det hela tills konkursen är faktum och då är man ju redan på plats för att plocka åt sig godbitarna.
Vad man än tror om kineserna så dumma är dom inte. Det är säkert som Roy skriver. Dom väntar ut processen för att sen kunna köpa Saab för en spottstyver. Ja..vem hade inte gjort det?
Vad betyder SAAB? Kan det vara "svensk andrasortering av bilar"? om så är fallet blir det inte sämre med en kines än en stressad Muller med Vladimir Antonov i hasorna,
Här instämmer jag till fullo med Saabnisses resonemang.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.