Saab 9-X är redo för att presenteras för världen. Vibilagare.se har massor av exklusiva bilder - missa inte det heta bildspelet.
Missa inte Marianne Sterners rapport om nya Saab 9-X i Vi Bilägare nr 13.
DISKUTERA: Är 9-X framtiden för Saab? Eller blir 9-X ett misslyckande?
DISKUTERA: Är 9-X framtiden för Saab? Eller blir 9-X ett misslyckande?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Just läst artikeln om nya Saab 9-X air. Bilen är en höjdare och även jag hoppas på att denna skapelse inte hamnar i arkivet.
Det jag reagerar lite på i artikeln är jämförelsen med en Bayliner. Snälla, om man inte vet något om båtar eller båtmärken, skriv inte en jämförelse med en.
Att jämföra Saaben med en Bayliner är att skända Saab, Bayliner är ett B märke på sjön. De som köper Bayliner är nya på sjön eller vet inte bättre. Jag vet att Saab folk INTE vill förknippas med amatörer eller okuninga inom kvalitet och design.
En bättre liknelse på flera områden om det ska göras mot en båt är Fountain eller Formula. Googla på de båtmärkena så förstår ni vad jag menar.
ps. Bayliner har ryck upp sig vad gäller kvalitet, men som en journalist skrev för några år sedan i en systertidning; - Det finns 2 saker man inte bli av med här i livet, det är AIDS och Bayliner.
Tack för en bra tidning.
Tony / Falun
Bakljusrampen som sägs bli ett av Saabs framtida kännemärken ser rätt snarlik en annan hybrids bakljusramp
se länk!http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Toyota_Estima_hybrid_02.jpg
en till!
http://www.youtube.com/watch?v=JQySEE69aAg
Den e skitsnygg.Och den ser ut som en bil som kommer från framtiden.
XD(=(:XD=):)
Jag brukar normalt aldrig kommentera utseende på bilar och absolut inte på concept cars eftersom de sällan går till förverkligande. Men här finns det kanske något vettigt. Fast vem behöver en cab? Man ser ju när man är i varmare länder att det bara är stollar som vill sticka ut som kör cab. Alla andra kör täckt och bekvämt med ACC. Men drivpaketet är ju intressant. 200hk med bra vrid ur 1,4l är ju ett bra bevis på att Saab fortfarande är marknadsledande på turbomotorer och är den sedan kompletterad med en elmotor kanske det är ännu bättre. Problemet är väl som vanligt batterierna, det kan bli dyrt!
Återigen ett tokcoolt koncept från Saab! Det är starkt att kunna lyckas hitta något nytt fräscht varje gång. Det märks att GM tar Saab på allvar nu även om det sett minst sagt dystert ut under många år.
Sorry om jag gör många besvikna, men att en bil som Saab 9-X air skulle bli räddningen för SAAB är ren utopi sett rent företags-ekonomiskt. Förmodligen alltför dyr för att bli en högvolymare samtidigt kan SAAB inte lägga på alltför stora marginaler i sin försäljning då de riskerar att hamna i ett alltför konkurranskraftigt segment (sett ur varumärkessynpunkt - inte sett till priset).
För första gången på mååånga år är jag nu SAAB-lös själv, men det blir snart ändring på det.
SAAB återgår allt med till gamla trubbnosen (93-96) i design.
Rent och snyggt, ingen designklump som nya XC60.
Tony Sylsjö:
Jag vet inget om båtar, men om Bayliner är så katastrofalt dåligt så är det ju märkligt att företaget har funnits i mer än 50 år. Kunden har alltid rätt som så du kanske känner till... Tur att du själv var så oerhört insatt och cool när du själv var ny på sjön att du visste vad som gällde. Om folk väljer Bayliner så låt dom göra det. Det är väl inget du behöver ha problem med? Tycker dessutom liknelsen med Aids var ganska osmaklig och rent av löjlig...
Bayliner..., ett dåligt rykte kan leva kvar länge. Saab är iaf på rätt spår och flörtar hej vilt med världen. Och överallt verkar världen gilla vad som bjuds. 2009 blir ett stort år för Saab då flera nya modeller kommer att presenteras. Många nya tekniska innovationer lär se dagens ljus i de kommade bilarna och här gäller det att kvalitén följer med hela vägen. Gör den det kommer Saab ligga bra till inom en överskådlig framtid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.