Nio år har passerat sedan Saab introducerade senaste generationen 9-3 och ett år sedan Spyker Cars köpte Saab från General Motors.
Det senare firade Saab på onsdagen med kalas i fabriken i Trollhättan. Samtidigt passade man på att presentera några nyheter, varav en var en ansiktslyftning av Saab 9-3.
Lyftet omfattar alla karossvarianter och modellen får i fortsättningen tilläggsbeteckningen Griffin. Uppdateringen är dels mekanisk, dels kosmetisk.
Finputsade motorer
Saabs tekniker har framför allt koncentrerat sig på modellseriens motorer.
För första gången klassas dieselbilen Saab 9-3 SportCombi TTiD med manuell låda som miljöbil. Modellen skattebefrias i fem år tack vare ett CO2-utsläpp på 119 gram/km, vilket ger en förbrukning på 0,45 liter/mil. Dieseln kan fås med antingen 130, 160 eller 180 hästar.
Därtill debuterar en duo bensinmotorer på 2,0 liter som levererar 163 respektive 220 hästar, båda hämtade från Saab 9-5. Trots högre effekt jämfört med föregående årsmodell har förbrukningen kapats med i genomsnitt fyra procent. Bland uppdateringarna finns direktinsprutning, variabla ventiltider och turboladdning med så kallad twin scroll-teknik.
Båda bensinmotorerna kan fås med XWD, Saabs system för fyrhjulsdrift, och finns också i BioPower-versioner anpassade för E85 och bensin.
Uppdaterad design
Det finns även nyheter att rapportera om när det gäller formgivningen. Grillen och strålkastarna har stöpts om för att gå i samma linje som nya 9-5 och Griffin-emblem har tillkommit på båda framskärmarna.
Baktill finns nu Saabs logotyp på en kromlist och på sedanvarianten får bakluckan en ny spoiler. Inuti bilen har Saab lagt till förvaringsfickor på sidorna av främre ryggstöden och dekorerat instrumentpanel, växelspak, dörrar och handskfack i titanmetallic.
Räkna med att Saab 9-3 Griffin inom kort kommer att dyka upp i bilhallar runt om i landet. En helt ny 9-3:a väntas i slutet av 2012.
Klicka här för att läsa Saabs pressmaterial – komplett med priser.
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 Griffin?
Relaterade bildspel
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har dagen till ära kört till min handlare och beställt
Fyra 9-3Sc med olika spec till vår firma.
Vill ha faktorn är mkt hög!
Grattis till Carl i!
Bilarna är ju fyllda med extrautrustning, så indirekt blir det antagligen en sänkning av priset.
Gratulerar till dig och din handlare Carl ;)
Ser ok ut till skillnad från 9-5.
Saab har sparat in på skyddslisterna. Annars ser den ut som 9-3 alltid gjort... För tom på sidan nu, harmoniserar inte till fronten som dessutom är lite väl rörig. Varför markera dimljusen så tydligt? Haha, man tänker inte på att den har dimljus då.
Måste säga tt SAAB:en ser underbar ut fastän jag tycker att man definitivt skall ha mattkromade rails på den. För övrigt vill jag också stämma in i hyllningskåren till "Carl i" och gratulera till köpet av de nya fina SAAB bilarna. Än fler med "Carl i:s " och hans arbetsgivares inställning till bilköp behövs och ska definitivt premieras. GRATTIS!
Tycker allt den såg snyggare ut förut. Ser otroligt steril och "naken" ut. Bara en massa formlösa platta ytor. På vissa bilar funkar det att ta bort listerna, men oftast minskar dessa effekten av en hög dörrsida. Den här ser ut som en bergvägg.
Övertygar inte - tyvärr skulle ersatts för 4-5 år sedan!
Dom skojar väl eller...Är detta en face-lift???
Ser ju ut som vanligt ju...herregud va pinsamt
Fler än jag har tydligen reagerat på karossidorna. De är tomt formlösa. Det hjälper föga med urgröpningarna i sparklådorna. Det är mest där som åldern syns.
Inredningen har definitvt vunnit på ansiktslyftningen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.