Nästa artikel
Så slår EU:s nya krav på laddstolpar på parkeringsplatser
Nyheter

Så slår EU:s nya krav på laddstolpar på parkeringsplatser

Publicerad 2024-08-12 17:07 (uppdaterad 2024-08-13 08:57)
Det ska snart bli enklare för elbilister att ladda sina bilar på större parkeringsplatser. Men kraven kan innebära ekonomisk huvudvärk för mindre företag och föreningar.

Nästa år börjar en ny EU-lag gälla som innebär att alla parkeringsplatser med minst 20 platser behöver ha minst en laddstolpe för eldrivna bilar.

Kravet är att parkeringsplatsen tillhör en kommersiell fastighet, och det drabbar alltså många företag.

Bara två år senare, den 1 januari 2027, ska det finnas framdragen el för minst hälften av p-platserna.

– Nu är vi fem månader framåt till den första januari. Det är lite kort med tanke på de entreprenörer som är inblandade. Det är både grävning, asfaltering och elektriker, säger Peter Kassman, Ica-handlare i Örnsköldsvik, till SVT Nyheter.

Tidigare i somras skrev Sydöstran om att även många föreningar kan omfattas av kraven, vilket drabbar föreningens ekonomi. Även kyrkor omfattas av kraven och kostnaden för laddstolpen ser församlingen ut att få ta.

– Det är väl inte det roligaste att lägga pengarna på, kan jag tycka. Alla andra saker tycker jag personligen skulle vara bättre att lägga pengarna på än en laddstolpe, säger Rickard Karlsson, ordförande för Alliansförsamlingen i Skärstad i Jönköping, till Sveriges Radio.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (27)

  • 2024-08-14 19:29 Beroende på källa allt…
  • 2024-08-14 13:44 Det är en nästan…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.