Volvos försäljningssiffror sluttar raskt nedåt i USA. Hittills i år har försäljningen minskat med sju procent jämfört med vid samma tid förra året. Och det sker på en marknad som samtidigt har ökat med åtta procent.
Volvos har satt den höga målsättningen att fördubbla sin globala bilförsäljning, till 800 000 sålda bilar om året, senast 2020. Då räcker det inte med en stark tillväxt i Kina, USA måste också vara med på tåget. I år väntas Volvo sälja 60 000 bilar USA, vilket är betydligt mindre än rekordåret 2004 när man sålde 139 000 bilar.
Nu rapporterar Automotive News att Volvo planerar en rad åtgärder för att vända den negativa trenden på andra sidan atlanten.
Marknadsföring och sociala medier är den första punkten. Volvo ska anlita en agentur som ska marknadsföra Volvo utifrån dess signum, säkerheten, med några nya profileringar. Bland annat ska man uttalat uppfattas som premium, men på ett annat sätt än tyska premiummärken.
Nysatsning på leasing
Volvo ska också satsa på att leasa bilar i större utsträckning. Enligt Volvo ska man själva ha valt att gå ifrån leasing, men nu konstaterar man att det var ett misstag som har skadat företaget.
Den viktigaste biten är dock utvecklingen av modellprogrammet. Volvo är i färd med att byta ut hela motorprogrammet till de nya Drive-E-motorerna. Det rör sig om tre- och fyrcylindriga bensinmotorer utan turbo, samt likvärdiga dieselmotorer. Dessutom planeras hybrider.
På modellsidan kommer Volvo V60 till USA i januari. Den viktigaste modellen blir dock kommande XC90, och enligt har Automotive News har Volvo inte råd med ett misslyckande med bilen.
Volvo arbetar dessutom med framtidens tekniker. Bland annat utvecklas självkörande bilar, som Volvo tror kan vara ett sätt att dramatiskt öka säkerheten. Volvos målsättning är att ingen ska dö i en Volvo från och med år 2020.
Diskutera: Hur ser du på Volvos plan för USA?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Facebook i bilen är lösningen för Volvo! Absolut. Sociala medier. Helt rätt spår. Då kommer kunderna i USA! Eller nej, jag tror inte det räcker. Volvo har inte hängt med, de har tappat fokus och riktning.
Jag tror att de tappat focus på vad som säljer i USA.
Det fattas en pick-up!
Bygg ett par sådana på bef. plattformar!
Jag tror att det blir svårt att konkurrera direkt med Ford och GM, men kanske en storlek mindre, men en kvalite´ en klass högre skulle slå.
Som Kapten skriver: "Mycket snack, och lite verkstad." Tyvärr för Volvo, om dom inte ses som premium i väst, så vänder kineserna ryggen. (Alltså de rika. De som har råd med Volvo och ännu dyrare.)
Dom har skramlat för mycket, dom har visat att man gapar efter mycket mister man hela stycket.!!!!!
Klokt av Volvo att hitta andra värde i ordet "premium". Hittills tycker jag mest Volvo stävat mot premiumklass genom att höja priserna. Volvo kommer aldrig att kunna kvala in mot de etablerade premiummärkena i deras paradgrenar utan måste hitta egna vägar. För värdena finns där, det gäller bara att paketera dem och få ut budskapet.
Det Volvo desperat behöver är en ny XC90. Det är stora SUVar och sedaner som säljer i USA. Kombi- och halvkombibilar är stendöda. När det gäller pickuper så tror jag att det redan finns för många etablerade spelare på den amerikanska marknaden för att Volvo skulle kunna komma in. Dessutom så har Hyundai visat de första bilderna på sin nya pickup för USA.
Något som absolut nödvändigt för att kunna sälja bilar i usa är att det är gott om plats i dem. Jänkarna är ju inte de smalaste människorna i världen.
Benois: akta dig nu. Som du ser får man inte ifrågasätta vissa personers beteende här, då blir kommentaren borttagen. Jag kan tillägga att det är samma person som säger sig vara motståndare till censur...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.