Belgaren Thierry Neuville hittade rytmen i sin Hyundai i20 och blev sensationstvåa i Svenska Rallyt.
Årets VM-deltävling i Sverige bjöd på fina vintervägar och spännande rally i världsklass, ända in i slutet.
Jag har bevakat Svenska Rallyt i närmare 40 år, men aldrig tidigare upplevt att skrällen varit så nära. Jag tänker inte på Andreas Mikkelsen utan på belgaren Thierry Neuville.
Neuville är förvisso en aktad chaufför, det visade han under tiden i Ford 2013 när han var främste utmanare till Sébastien Loeb. När Neuville skrev på för Hyundai inför säsongen 2014 visste han att materialet inledningsvis inte skulle räcka till, ändå blev det faktiskt en seger – i Rally Tyskland, men först när VW-favoriterna Ogier och Latvala kraschat bort sig.
Inför Svenska Rallyt nämndes överhuvudtaget aldrig Neuville eller Hyundai som möjlig pallaspirat. Allt förhandssnack kom att handla om Volkswagens och Citroëns uppdaterade bilar. Hyundai aviserade att de gjort en liten uppgradering i väntan på den nya bilen som kommer senare under säsongen.
Nu kom Neuville att slåss om slutsegern ända in i kaklet. Han ledde till och med tävlingen inför söndagens tre avslutande sträckor. Det var för mig den stora knallen med årets svenska VM-rally.
Neuville slutade tvåa, endast slagen av regerande världsmästaren Sébastien Ogier med några futtiga sekunder. Tala om dramatik. Andreas Mikkelsen hade också chansen att skriva historia – första norska segern i Sverige sedan Petter Solberg 2005 – men snurrade bort sig i ledning på rallyts sista sträcka. För Volkswagen blev det slutligen rätt ändå, det är klart att det ser bättre ut med seger för den uppdaterade Polon än en med den ”gamla” versionen – den bil som Mikkelsen rattade.
Resultat, Svenska rallyt: Sébastien Ogier, Frankrike, VW Polo WRC, 2:55:30.5 Thierry Neuville, Belgien, Hyundai i20 WRC, +6,4. Andreas Mikkelsen, Norge, VW Polo WRC, +39,8. Ott Tänak, Estland, Ford Fiesta RS WRC, +2,26,0 Hayden Paddon, Nya Zeeland, Hyundai i20 WRC, +3,31,5 Elfyn Evans, Storbritannien, Ford Fiesta RS WRC, +3,53,0 Kris Meeke, do, Citroën DS3 WRC, +4,05,8 Martin Prokop, Tjeckien, Ford Fiesta RS WRC, +4,26,0
VM-ställning: Sébastien Ogier, 53 poäng Thierry Neuville, 30 poäng. Andreas Mikkelsen, 30 poäng. Jari-Matti Latvala, Finland, 19 poäng. Mads Östberg, Norge, 14 poäng. Elfyn Evans, 14 poäng.
Diskutera: Var du ute och tittade på Svenska rallyt?
Neuville är förvisso en aktad chaufför, det visade han under tiden i Ford 2013 när han var främste utmanare till Sébastien Loeb. När Neuville skrev på för Hyundai inför säsongen 2014 visste han att materialet inledningsvis inte skulle räcka till, ändå blev det faktiskt en seger – i Rally Tyskland, men först när VW-favoriterna Ogier och Latvala kraschat bort sig.
Inför Svenska Rallyt nämndes överhuvudtaget aldrig Neuville eller Hyundai som möjlig pallaspirat. Allt förhandssnack kom att handla om Volkswagens och Citroëns uppdaterade bilar. Hyundai aviserade att de gjort en liten uppgradering i väntan på den nya bilen som kommer senare under säsongen.
Nu kom Neuville att slåss om slutsegern ända in i kaklet. Han ledde till och med tävlingen inför söndagens tre avslutande sträckor. Det var för mig den stora knallen med årets svenska VM-rally.
Neuville slutade tvåa, endast slagen av regerande världsmästaren Sébastien Ogier med några futtiga sekunder. Tala om dramatik. Andreas Mikkelsen hade också chansen att skriva historia – första norska segern i Sverige sedan Petter Solberg 2005 – men snurrade bort sig i ledning på rallyts sista sträcka. För Volkswagen blev det slutligen rätt ändå, det är klart att det ser bättre ut med seger för den uppdaterade Polon än en med den ”gamla” versionen – den bil som Mikkelsen rattade.
Resultat, Svenska rallyt: Sébastien Ogier, Frankrike, VW Polo WRC, 2:55:30.5 Thierry Neuville, Belgien, Hyundai i20 WRC, +6,4. Andreas Mikkelsen, Norge, VW Polo WRC, +39,8. Ott Tänak, Estland, Ford Fiesta RS WRC, +2,26,0 Hayden Paddon, Nya Zeeland, Hyundai i20 WRC, +3,31,5 Elfyn Evans, Storbritannien, Ford Fiesta RS WRC, +3,53,0 Kris Meeke, do, Citroën DS3 WRC, +4,05,8 Martin Prokop, Tjeckien, Ford Fiesta RS WRC, +4,26,0
VM-ställning: Sébastien Ogier, 53 poäng Thierry Neuville, 30 poäng. Andreas Mikkelsen, 30 poäng. Jari-Matti Latvala, Finland, 19 poäng. Mads Östberg, Norge, 14 poäng. Elfyn Evans, 14 poäng.
Diskutera: Var du ute och tittade på Svenska rallyt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På tv sa dom att Neuville fick förra segern till skänks, för att dom andra åkte av.
Är det inte den som kommer först i mål som vinner ??
Mer imponerande måste väl vara Hyden Paddon, som varken kört WRC bil eller sett snö innan Svenska rallyt.
Visst är det så, Rikard, det är inte bara att stampa gasen i botten, det gäller att hålla sig på vägen också, annars blir det tufft. Fråga Mikkelsen.
Visst finns det väl snö på Nya Zeeland, jag flög över sydön i somras och det såg ju ut som Schweiz.
// Krister
Jo, han hade väl sett snö, men aldrig kör på det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.