Nästa artikel
Så mycket mer kostar elbilen – Opel är ”värstingen”
Nyheter

Så mycket mer kostar elbilen – Opel är ”värstingen”

Publicerad 2024-08-23 10:35 (uppdaterad 2024-08-23 14:47)
79 000 kronor. Så stort är prispåslaget i genomsnitt för den som vill åka eldrivet på den tyska marknaden.

En elbil kan vara billigare att äga än en bensin- eller dieselbil. Men elbilen är dyrare att köpa.

På den tyska marknaden är elbilarna i genomsnitt 21 procent dyrare att köpa än motsvarande modell med förbränningsmotor, visar en analys av 20 bilmodeller som gjorts av Center for Automotive Research (CAR).

Analysen bygger på bilarnas listpris minus aktuella rabatter. Elbilarna hade ett snittpris på 514 000 kronor och snittrabatten låg på 12,9 procent. Det gav ett slutpris på 448 000 kr.

Motsvarande modell med förbränningsmotor rabatterades ännu mer, med 15 procent, och slutpriset blev betydligt lägre än för elbilen: 369 000 kr.

BMW har relativt liten prisskillnad mellan el- och förbränningsversionen av suven X1. Foto: Fredrik Diits Vikström

Det är stora skillnader mellan olika märken. Icke-premiummärken som Peugeot, Nissan och MG har extremt stort prispåslag för den eldrivna versionen. Värst är Opel som kräver 79 procent mer betalt för eldrivna Corsa-e jämfört med en bensin-Corsa.

Som jämförelse kostar eldrivna BMW X1 bara sex procent mer än modellen med förbränningsmotor, och Mercedes ligger på ungefär samma nivå.

– Det är slående att tyska premiummärken, särskilt BMW, gör prisskillnaden mellan el- och förbränningsversionen så liten, säger Ferdinand Dudenhöffer, chef för CAR, i ett uttalande.

Läs vår jämförelse av ägandekostnaden i en elbil, laddhybrid och hybrid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 2024-08-28 06:12 N-iklas skrev: När det…
  • 2024-08-27 13:42 Det är väl därför Opel…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.