När våren stundar peppras vindrutorna av flygande stenprojektiler. Insplanet, en jämförelsesajt för försäkringar, har kartlagt vad det kostar att laga stenskott – och i värsta fall vad priset blir om man måste byta hela rutan.
Delen av bilförsäkringen som täcker stenskott kallas delkaskoförsäkring och gäller om vind-, sido- eller bakrutor spräckts eller krossats och behöver lagas. Panoramaglastak ingår inte, utan går på bilens vagnskada.
Om stenskottet är tillräckligt litet behöver man inte byta ut hela rutan utan reparerar bara sprickan. Då betalar man självrisk på några hundralappar – vissa försäkringsbolag bjuder på denna kostnad. Är det så illa att hela rutan behöver bytas innebär det 750-1.500 kronor i självrisk hos de flesta försäkringsbolag, alternativt en viss procent av totalkostnaden.
Diskutera: Vad betalar du för att reparera stenskott eller byta vindruta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Stenskott kan lagas för från 0 - 200 kr. Har glaset spruckit ut till kanten på rutan lagas den inte utan det blir en ny ruta. Därför vill glasfirman att man kommer så snart som möjligt innan sprickan vandrar sin egen väg ut till kanten vilket den lär göra ganska snabbt eftersom rutan är en del i den självbärande karossen.
@ milkylainen, en sådan film är nog väldigt svår att få till, den måste ju klara nötningen från torkarna och får inte bli repig.
Annars hade man ju kunnat göra rutan i polycarbonat då kan den inte spricka, men den tål inte mekanisk nötning utan att bli repig.
Det bästa vore ju om de lät bli att hälla ut stenkross på vägarna.
Industrin behöver förändring. Det här är ett jätteproblem. Hur svårt kan det vara? Varför kan inte tillverkarna lägga en film som dämpar den värsta vassa kanten?
Om man nu promt vill ha så klena rutor...
Film för plast-lamporna och vindrutan. Ruta = X000kr. Film = X0kr. Raketforskningsmatte...
Men det är klart, det motarbetas väl järnet av alla maffia-glas AB som tjänar pengar som gräs nuförtiden...?
saabnisse: Går utmärkt, fast är ganska dyrt idag. I vilket fall. Det är ett problem, det finns tekniska lösningar som skulle bli billigare med masstillverkning. Som med allt annat så gnälls det en massa över att det inte går att göra. Sen när man börjar jobba på problemet så visar det sig att det går visst, var inte så svårt och blev ganska billigt också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.