När den sjunde generationen hamnar hos de svenska återförsäljarna under slutet av 2013 landar grundpriset för kupéversionen på 665 000 kr.
Men då kommer också Z51 Performance Pack att vara standard. Något som innebär att man bland annat får ett aerodynamikpaket för bättre stabilitet i hög fart, uppdaterade stötdämpare, förändrad utväxling för sportigare karaktär och också större bromsskivor och fälgar.
Nya Chevrolet Corvette Stingray C7 drivs av en 6,2 liter stor V8 som utvecklar 460 hk. Växellådan är 7-växlad och manuell. Den är den starkaste instegsmodellen från Corvette hittills och ska klara 0-100 km/tim på cirka fyra sekunder.
Diskutera: Vad tycker du om nya Corvette?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den enda Corvette som intresserar mig är Corvette Stingray split window.
Den är otroligt vacker med sin tidlösa design.
Den nya Corvetten ser ut som vilken japansk sportbil som helst.
Enda amerikanska bil som attraherar mig
Intressant att de fortsätter med stötstångsmotor i dessa fyrventilade tider...
Men, en QOHC skulle nog inte få plats under den låga huven (av kolfiber).
Corvette C7 är säkert en oerhört kompetent bil, men tyvärr trist i formen. Tack vet jag 68-72 års modeller, hur läckra som helst! De få oförstörda som finns kvar vill säga.
Priset i USA startar på 52.000 dollar, dvs under 350.000 kr...
@Hultarn, det finns fördelar med stötstångskonstruktionen. Motorn kan göras mer kompakt och lägre, man slipper kamrem/kedja m.m. Enda egentliga nackdelen är att det inte går att plocka ut riktigt lika mycket effekt, men jag tycker de lyckas rätt bra ändå och i den här typen av bil är det ju bara att öka motorvolymen :)
Ja fler hästar och större motorer har vi absolut behov utav och särskilt då i kombination med usel sammansättning.
Men eftersom att det finns många som har detta behovet att synas och höras så kommer väl Corvette -20 att ha 1000Hk för som sagt så kan ju effekten aldrig bli tillräcklig.
460 häst är väl ändå rätt "normalt". Finns tyska familjebilar som har mer ;) Tror nog de flesta skiter i det exakta hästkraftantalet. Däremot behöver ju den nya vara lite bättre än den gamla, samt att den måste kunna hävda sig i konkurensen. Speciellt när den säljer på sitt pris.
Som Swemba skriver finns det fördelar med stötstångsmotorer, men jag håller inte med om att det behöver vara effektbegränsande, däremot varvtalsbegränsande.
Effekten går enkelt att höja med överladdning.
Jag menade förstås inte att det var negativt med stötstångsmotor, även om det kanske kunde uppfattas så..
Tvärtom tycker jag det är lite kaxigt att gå mot strömmen i dessa tider. Sedan spinner säkert GM på Chevy smallblock, världens mest tillverkade V8, en legend.
Om jag inte minns fel så har det förekommit 4-ventilat i Corvette tidigare, men varför bygga onödigt komplext?
Sedan finns det ju som sagt överladdning, har en bekant med en C6 med dubbelturbo. Den är bromsad till över 800 hk, och över 800 Nm. Ganska rapp vill jag påstå...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.