I mitten av mars genomförde polisen en nationell trafikkontrollvecka med fokus på drograttfylla. Här är resultatet.
Vecka 11, den 12-18 mars, var det extra många poliser ute i trafiken. Detta för att göra stickprov i syfte att upptäcka alkohol- och drogpåverkade förare. Under veckan genomfördes sammanlagt 55.000 kontroller över hela landet, enligt polisens sammanställning.
Av de bilister som stoppades visade det sig att 171 personer var rattfulla och 261 misstänktes ha droger i kroppen. Det var alltså fler fall med droger iblandat än med alkohol. För misstänkt drograttfylleri fås inte resultatet direkt, som det gör i en blåskontroll för alkohol, istället måste blodprov lämnas.
Under trafikkontrollveckan i år hittade polisen också narkotika i 121 bilar, vapen påträffades 11 gånger och stöldgods 13 gånger. Dessutom fann polisen åtta efterlysta och 13 personer som saknade rätt att vistas i landet.
Diskutera: Borde det göras fler trafikkontroller av polisen?
Av de bilister som stoppades visade det sig att 171 personer var rattfulla och 261 misstänktes ha droger i kroppen. Det var alltså fler fall med droger iblandat än med alkohol. För misstänkt drograttfylleri fås inte resultatet direkt, som det gör i en blåskontroll för alkohol, istället måste blodprov lämnas.
Under trafikkontrollveckan i år hittade polisen också narkotika i 121 bilar, vapen påträffades 11 gånger och stöldgods 13 gånger. Dessutom fann polisen åtta efterlysta och 13 personer som saknade rätt att vistas i landet.
Diskutera: Borde det göras fler trafikkontroller av polisen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Retorisk fråga!
Och för hur många drogpåverkade kommer fartkamerorna att klara av att förhindra fortsatt färd?
Hur kan någon inom Transportstyrelsen på fullt allvar inbilla sig att plåtpoliser kan ersätta trafikgrupper på vägarna?
Nu måste politikerna verkligen ta tag i det här och se till att det blir en ändring, för tjugo år sedan fanns mer än tio ggr fler grupper på vägarna än idag!
De flesta med något under håret utom de som bestämmer inser hur illa ställt det är i trafiken. Eftersom man kan köra tusentals mil utan att se en polis eller ens en polisbil är det lätt att tro man klarar sig utan påföljd av de olika överträdelser man gör. Ingen tycks inse att reglerna finns för allas bästa. alla tycks ha egentillverkade regler. Självklart skall det finnas kontroll av de regler som finns annars kan ta bort dem och trafiken blir som i Ryssland, Gud förbjude.
Jag håller fast vid min åsikt att fler poliser i trafiken har liten eller ingen preventiv betydelse. Ungefär som dödsstraff för mord. De som använder droger eller har berusat sig funderar inte i normala logiska banor. i så fall skulle de ju aldrig tagit bilen oavsett vilken bevakning som finns på vägarna.
pinjong, det är ju inte enbart detta det handlar om.
De som tar droger kanske gör det även om det myllrar av poliser, men då kommer de inte så långt och ställer inte till lika mycket!
Det gäller att få bort så många drogpåverkade som möjligt från vägarna och det gör man inte med prat!
Visst saabnisse men hur många tog man på 55.000 kontroller. Man får anställa ett myller av poliser om det ska få någon reell effekt.
Andelen drogpåverkade förare är alltså i majoritet.
Wow! Inte helt otippat.
Merparten narkomaner kan räkna oddsen och vi har idag en väldigt stor del finpundare som håller upp en fin fasad där de jobbar och är med i olika sociala sammanhang.
Finpundarna utgör vad jag tror den största faktorn då de dagligen kommer undan med sitt bruk och till och med skapar sig en karriär på att boosta sig med stimulantia.
Fler poliser ute på vägarna och mobila analyslabb.
Det borde definitivt göras fler trafikkontroller av polisen! Men trots att jag var en del i trafiken mellan 12-18 mars såg jag inga poliskontroller.
Med tanke på resultatet, kanske man borde se över om detta kanske inte borde vara en stående verksamhet hela tiden. Fokus skall givetvis ligga på att ta fast drog och rattfyllerister. Dessa utgör stor risk för övriga trafikanter och om dessa skulle försvinna från vägarna, så skulle troligen antalet dödsfall minska också.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.