Gerhard Plattner började som rallyförare. Han tävlade med Porsche och körde förstås så fort det gick i alla lägen.
Men så drabbades världen av den första bränslekrisen i början av 70-talet. Gerhard fick i uppdrag att visa att man minsann kunde köra snålt med Porsches V8 också.
– Det var ju en helt annan sak för mig som gärna trampade hårt på pedalen, berättar Gerhard för Vi Bilägare.
Och så tog en helt ny karriär fart. Han har därefter satt världsrekord i snålkörning med en Seat Ibiza som kördes 1 562 kilometer från Spanien via Frankrike till Tyskland med en förbrukning på 0,29 liter/mil.
– Man måste faktiskt vara lika koncentrerad när man vill köra riktigt snålt, som när man kör fort, men på ett annat sätt, säger Gerhard.
Det är en fördel om man känner till vissa principer. Intressant att veta är till exempel att om man kör fortare än 75 km/tim så går den mesta kraften åt för att övervinna luftmotståndet. Och det går åt dubbelt så mycket bränsle att trycka pedalen i botten jämfört med att gasa 75 procent av full gas.
Den lägsta ekonomiska hastigheten är för de flesta bilar mellan 50 och 60 km/tim. Ju mjukare man kör och med färre onödiga inbromsningar desto lägre bränsleförbrukning. Att planera körningen är därför A och O.
Last ger högre förbrukning
I princip gäller det att köra på så hög växel som möjligt men också med lätt gaspådrag. Växla upp när motorvarvtalet når omkring 2 000 v/min. En bra tips är att kolla på bilens egen färddator för aktuell förbrukning för att lära sig köra snålt.
Glöm inte att plocka ur all onödig last och inte köra omkring med takräcke när det inte behövs. Allt som kräver energi; radio, AC, stolsvärmare och bakrutedefroster drar bränsle. Även för lågt däcktryck har stor inverkan.
Trots detta är den allra största bränsleboven föraren själv.
– Tänk på, förmanar Gerhard Plattner, att ju högre växel desto lägre förbrukning. Och 100 kg onödig last i bilen är detsamma som en liter högre förbrukning per 100 kilometer!
Diskutera: Vilket är det bästa tipset för att sänka sin förbrukning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gerhard är en vis man. Många bilister har mycket att lära av hans excellenta tips. Vi med många års erfarenhet i trafiken vet att mjuk körning och sansad hastighet är nyckeln till en låg förbrukning. Förutom en låg förbrukning bidrar även detta till en säkrare trafikmiljö. Så lätta lite extra på gasen nästa gång ni är ute och kör, den eventuella tidsvinsten är trots allt marginell.
För en normalbgegåvad person är detta självklarheter. Rätt däcktryck, bort med takräcket, slå av onödiga elförbrukare, lågt luftmotstånd etc. behövs ingen "mästare" för att fatta. Själv kör jag extremt energimedvetet, men det finns trots allt tillfällen då jag är på annat humör.
--
Gösta, du glömde att hacka på borgare och direktörer som vräker sig fram - och att man alltid ska köra 10-20 saktare än föreskriven hastighet (trots de växande köerna bakom och den ena urfloppade idiotomkörningen efter den andra).
Ja 357
Denna artikel medförde inget nytt under solen.
Alla med någorlunda förstånd vet ju redan hur en bil funkar och hur man kör ekonomiskt. Jag kör oftast ekonomiskt men ibland behöver man gasa litet, oftast för att vid "sommarväglag" köra om de som såsar i 75-80 på 90 väg. Om jag skall köra 20 mil vill jag inte ligga och såsa.
Raymond nej du tjänar ju 20 min på att köra 110 istället för 90 de 20 milen....
Att låta bilen stå är också ett alternativ som ofta glöms. Detta ger en väldigt låg förbrukning.
Många av Toyotas bilmodeller är bränslesnåla. Varför? De står ofta på verkstaden!!!!!
789:
Du lever i din egen drömvärld. Hur känns det där inne i ensamheten?
Anonymous:
Att vara mer drömsk än man är under epitetet: Anonymous, kan det väl näppeligen inte bli. Så hur är det "därinne",Anonymous?
Förare som sätter snålrekord glömmer ofta att redovisa hur många mil de legat tätt bakom ett fordon som ger ca 2,5x4 m vindskydd.
Är Gerhard Plattner, Jörg Haider och Arnold Schwarzenegger släkt med varandra? de är väldigt lika varandra, eller kanske alla österrikare ser ut så?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.