Mopeden är ett fenomen i svensk nutidshistoria. Den skapades 1952 som ett billigt bruksfordon för vanligt folk och försäljningen tog snabbt fart, och många yngre suktade efter att bli mopedägare.
Då dög det inte med en simpel cykel med hjälpmotor. De svenska tillverkarna svarade med – design!
På en ny utställning som producerats av Claes Johansson, som jobbar på tidningen Klassiker och är chefredaktör för tidningen Moped, visas klassiska mopeder och aldrig tidigare visat material ur arkiven.
Utställningen berättar om anonyma designhjältar och kända stjärnor som Sixten Sason, Björn Karlström, Sigvard Bernadotte och Pelle Petterson.
Utställningen heter ”Mopeden – en svensk designhistoria” och visas på Kulturen i Lund mellan 26 september och 28 februari.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Besökte mopedmuséet utanför Gränna i somras. Riktigt intressant och trevligt. Bäst är att mopederna är i bruksskick. Inga vrak eller helrenoverade utan som en moppe såg ut innan plasten gjorde sitt intåg.
Björkenäs mellangård 8, 563 92 Gränna och GPS N57°57'60", E14°35'31"
Ja, vi har två av Sasons skapelser hemma, mycket läcker design! Dock var det bara den ena som blev succé (Monarscoot) medan den andra blev kortlivad (Cornette)
Tack för tipset Kanske, ska besöka det när jag ska åt det hållet.
Eftersom jag är 40-talist så vurmar jag särskilt för 60-talet. Bland de mopeder som var inne när jag var 15 år var Puch Florida. En moped som säljs idag och påminner om Floridan är Tomos Flexer med stora hjul och 2-taktsmotor naturligtvis. Av nostalgiska skäl köpte jag i våras en sådan och njuter varje sekund jag sitter på den. Tyvärr spred jag detta på facebook och litervis med galla har östs över mej. Till historien hör att jag kör och kommer troligen att köra ca 20-30 mil per säsong och med en förbrukning av ca 0.3 liter per mil så bidrar jag till miljöförstöringen med en förbränning av 7.5 liter 95 okt. bensin och 1.5 liter 2-taktsolja. Trots detta skamgrepp kommer jag fortsätta att knattra dessa mil de närmaste åren och göra allt för att inte låta skammen ta över nostalgikänslan.
Nya mopeder är också vanliga, t.o.m. elmopeder.
Ang. #4: Oljeförbrukningen ska naturligvis vara 0.15 liter inte 1.5 lit.
Arbetspendlade i Stockholm under flera med min Tomos Flexer klass II, älskar den!
Snabbare, billigare och roligare fordon finns inte för transporter i Stockholm vars infrastruktur för bilar totalt havererat sedan Miljöpartiets Daniel Helldén fick makten som trafikborgarråd, han formligen öser miljarder över stolliga cykelprojekt, som även kommer klass II-mopederna till del, trots att han förmodligen sliter sitt skägg över detta faktum.
Flexern har katalysator och separat oljetank, inga avgaser som förknippas med gamla tiders mopeder.
Millenia: Tack för din positivitet. Dock har min Flexer inte separat oljetank.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.