Suvar är det nya heta på Europas bilmarknader. 2005 var 6,5 procent av de sålda bilarna suvar, 2012 hade andelen växt till 11,9 procent. Ford tror dessutom att försäljningen av suvar kommer att öka med 22 procent mellan 2013 och 2018. För att möta efterfrågan väljer man därför att lansera nästa Ford Edge även på den europeiska marknaden, en modell som är populär i USA men inte hittat hit tidigare.
Nu har bilsalongen i Los Angeles öppnat sina portar för pressen. Där visar Ford upp sin kommande Edge i konceptform. Enligt Ford ger konceptbilen en ”stark indikation” på den kommande modellen, vilket sannolikt betyder att mycket av konceptet kommer återfinnas i den produktionsklara versionen.
Automatiska system
Utöver designen visar Ford Edge Concept även prototyper av avancerad teknologi. Bland annat finns teknik som gör att bilen kan köra in och ut från trånga parkeringsplatser utan att föraren sitter i bilen. Dessutom utvecklas ett nytt varningssystem som varnar för långsamgående eller stillastående hinder på vägen samt ingriper med styrning och bromsar om föraren inte reagerar.
Ford Edge Concept har även avancerad teknik i grillen. Det innebär att grillens jalusi kan öppnas och stängas automatiskt för att hålla en ideal temperatur i motorn och förbättra aerodynamiken.
Någon information om drivlinorna har tyvärr inte släppts i dagsläget.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge Concept?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den här bilen är konstruerad av Fords konstruktionsavdelning i Melbourne. Samma killar som tog fram Ford Ranger. Även den här bilen kommer att tillverkas i Thailand. Den premiärvisades i Sydney för ca. 6 månader sedan med stort buller bång. Kommer att ersätta Ford Territory när tillverkningen läggs ner i Australien. Detta är mycket synd för Territory är tveklöst den bästa bil Ford någonsin har tillverkat någostans i världen.
Jag frågar mig om Europa verkligen är mogen för en sådan grill...
Men vilken storleksklass pratar "vi" om?!
@VW Polo, det är en mellanklass-suv, men europeiska mått mätt. Ungefär som RAV-4 och X3 m.fl.
Det fanns rätt gott om EDGE i USA och jag tycker den kändes trevlig. Mycket kul teknik inne, med maffigt ljudsystem samt riktigt komfortabel och tyst.
Sen har väl tyvärr Fords amerikanska suv'ar inte varit direkt problemfria. Explorer är t ex ett riktigt problembarn.
Tack för infon Swemba.
Storleken är X1, dels kan du se det på fälgen som är 19 eller 20 tum och är ca 40% av bilens höjd, dels kan du se det på bakdörrens linje går över halva hjulhuset = ingen plats för en barnvagn.
X3 och RAV4 (2013) rymmer en barnvagn, denna bil är på sin höjd en Q3 i storlek.
Observera de icke-suv:iga backspeglarna som har gjorts extra smala för att ge en förhöjd känsla vilket ger mig en gissning att bilen knappt är 150 i höjd och med en markfrigång på mellan 15-20 cm ger det inre utrymme på ca 120-130 cm. Inte mycket till SUV alltså.
Vågar man att köpa ford. Tycker att dom flesta ford blir dåliga ganska fort. Nej tack ingen ford de har jag fått nog av.
@glamoureus,
EDGE är betydligt större än X1. Dock så är bilen på bilden coupé conceptet och det är möjligt att den är något mindre. Den riktiga EDGE, som jag antar är den som kommer till Europa, är 468 cm lång. Det är 1 cm kortare än X3 men 20 cm längre än X1. EDGE är 170 cm hög, det är på centimetern lika högt som X3 och 15 cm högre än X1 som är 155 cm.
Backspeglarna ser ofta små ut på concept. De kommer att bli rejält mycket större i Europa pga EU-standarder.
@swemba
Om det stämmer att bilen ska bli 170 cm hög så är det bra, jag vet inte om detta är någon "coupé"-design men en så stor bil ska ha utrymme för minst en barnvagn "och lite till" i den bilklassen.
Mycket möjligt att bilden är förvanskad med "fisheye" för att se snyggare ut..
Ska Kuga ge plats åt denna då (med tanke på måtten som Swemba skriver)?
För mig helt ofattbart att denna biltyp fortsätter att öka så markant.
Köper man en dyr och lite större bil så vill man väl oftast även ha lite utrymmen?
Dyr i inköp och dyrare drift jämfört med vanliga bilar och sämre utrymmen och framkomlighet än en traditionell suv ...inte lätt att förstå detta!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.