Defender tillverkas i Engelska Solihull.
Land Rover slutar att tillverka klassikern – då ökar efterfrågan.
Land Rover har sedan tidigare gått ut med att man ska sluta tillverka terrängbilen Defender vid årsskiftet. Nu ökar efterfrågan och köpare i både Sverige och utomlands jagar efter de bilar som finns kvar, enligt Svenska Dagbladet.
På annonssajten Blocket finns efterlysningar under ”köpes” och hos svenska återförsäljaren i Stockholm går Defenderbilarna åt – även de som inte tillverkats än.
Modellen har varit omåttligt populär och körts av brittiska drottningen, men nu går den alltså i graven.
Defender lanserades efter andra världskriget, då under namnet Land Rover. Den har sett i stort sett likadan ut under alla år den tillverkats, men produktionen ska nu upphöra. Orsaken är att den ålderstigna modellen inte klarar de moderna miljö- och säkerhetskrav som råder.
Land Rover arbetar på en uppföljare, men när den kommer är ännu oklart.
Diskutera: Vad tycker du om Defender?
På annonssajten Blocket finns efterlysningar under ”köpes” och hos svenska återförsäljaren i Stockholm går Defenderbilarna åt – även de som inte tillverkats än.
Modellen har varit omåttligt populär och körts av brittiska drottningen, men nu går den alltså i graven.
Defender lanserades efter andra världskriget, då under namnet Land Rover. Den har sett i stort sett likadan ut under alla år den tillverkats, men produktionen ska nu upphöra. Orsaken är att den ålderstigna modellen inte klarar de moderna miljö- och säkerhetskrav som råder.
Land Rover arbetar på en uppföljare, men när den kommer är ännu oklart.
Diskutera: Vad tycker du om Defender?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna bilen är en av de få riktiga terrängbilarna som finns.
Nu är väl knappast gamla Land Rovers det bästa exemplet på att saker funkade bättre förr.
Aldrig i livet att jag skulle välja en sån om jag skulle åka ut på en farlig safari. Med en Patrol eller LandCruiser vet man att om man dör så är det inte på grund av bilen iallafall ;)
jag skulle gärna ha en sån bil för lite spännande vardagsäventyr, tyvärr verkar dom ju vara alldeles galet dyra, det är synd att kantiga bilar nu börjar bli så rejält sällsynta
I terräng är Defendern superb men på landsväg och motorväg är komforten usel, skulle vilja ha en Defender med en Perkins dieselmotor och bladfjäderchassi. Till skillnad från Landcruiser och Patrol känns så känns Defender och G-wagen unika med sina kantiga former.
Så såg ju landcruiser också ut förr i tiden.....
Men dom lämnade förr i tiden bakom sig.
Dessutom var dom okrossbara, denna bara ser sån ut.....
Hade en arbetskamrat för många år sen, han var en äventyrare och tillbringade all ledig tid i skog och mark, hans dröm var en Defender, och det fick vi höra minst var annan rast i byggboden. En dag var tiden kommen, han hade sparat ihop kontanta medel för att köpa en ny bil, och han hade bokat provkörning innan köp.
Men dagen efter i boden såg han inte lika glad ut som han brukade.
"Blev det nån bil igår Nisse ??" Nä, jag tröttnade efter en km, fan vet om min traktor inte är bekvämare.
Han köpte en Nissan Terano istället.
Har kört en äldre sådan med dieselmotor. Rolig bil att köra, men vetefan om inte min släktings Volvo Valp är mer komfortabel...
Det går inte att Jämföra L-R Defender med exempelvis Patrol m.fl. som vissa gör här i kommentarsfältet.
Patrol, Land-Cruiser m.fl ska jämföras med Land Rover Discovery, och då är det jämnt skägg inom de flesta områden, bortsett från åkkomfort då som är svårslagen i en modern Discovery generation 4:a.
Defender är en relik, men ändå våldsamt populär. Den är därtill i det närmaste outslitlig (men kräver naturligtvis en hel del underhåll) vilket bevisas av de många, många veteranexemplar som finns kvar ute i trafik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.