Nästa artikel
Rolls-Royce 102EX – elektrisk lyx
Nyheter

Rolls-Royce 102EX – elektrisk lyx

Publicerad 21 februari 2011 (uppdaterad 19 april 2011)
Elbilsambitionerna sprider sig. Nästa, något oväntade, tillverkare att haka på är Rolls-Royce. I Genève ska man visa 102EX.

Rolls-Royce har alltid stått för stora och kraftfulla motorer. Men att lyxbilstillverkaren slår sig in på elbilar kanske inte är så fel ändå. Elbilar bjuder faktiskt transport som är både tyst och bekväm.

Därför, och kanske mest för att märket måste sänka sina genomsnittliga CO2-utsläpp, ska man visa experimentbilen Rolls Royce 102EX på bilsalongen i Genève som öppnar första veckan i mars.

– Vi har skapat världens första elektriska bil för ultralyxsegmentet, säger vd Torsten Müller-Ötvös. Med den här bilen påbörjar vi en utforskning av alternativa drivkällor och söker svar på vilken teknik som kan passa Rolls-Royce bäst i framtiden.

Ingen produktionsbil
Efter salongen ska bilen turnera jorden runt under 2011. Den ska fungera som en testbädd som ska ge insikt i elektrifieringens för- och nackdelar.

Mycket data kan säkert hämtas från moderbolaget BMW som jobbat med elbilar länge. Främst söker man folks reaktioner på 102EX, som baseras på Rolls-Royce Phantom.

Under bilens turné genom Europa, Mellanöstern och Asien ska Rolls-ägare bjudas provkörningar mot att de kommer med synpunkter. Några produktionsplaner finns inte, framhåller Rolls-Royce. Måhända vill man inte chocka de konservativa ägarna av i dag.

Diskutera: Vad tycker du om Rolls-Royce 102EX?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-21 10:52
emellertid (ej verifierad)

Bilen är snygg men hur långt kommer man att kunna köra elbilen Rolls-Royce?
Rollsen har ju alltid varit "pansarbilstunga" och det borde ha en avsevärd menlig effekt på batterierna i den.Kanske har Rolls-Royce uppfunnit nya batterier?

#2 • Uppdaterat: 2011-02-21 11:10
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Överskattade klumpilar mem mest används korta sträckan mellan t ex hotell och valvaka. (Några hundra meter.) En av få bilar som passar som elbil.

I och inte allt långt ifrån staden (det elbilarna är byggda för åker man mest miljövänligt och framförallt ekonomiskt om man reser kollektivt.

Jag som pendlar 13,5 mil om dagen och oftast står där det är kilometer till elektricitet kan inte köpa någon elbil. Inte heller kan jag dra en sladd och sno jobbets el när jag står där utanför.

Biogas skulle byggas ut mer. Det bästa för Sverige. Miljövänligt, närproducerat och bilen känns fortfarande som en bil till skillnad från surrande elbilar.

Men istället satsas det på att märka om pumparna ill E10, bara för att etanol inte är ett vidare bra miljöbränsle som många inte ens kan köra på.

Men folk väljr etanol, billigare än biogasbilar.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-21 11:39
Emme Lertid (ej verifierad)

Lexus skare va!

#4 • Uppdaterat: 2011-02-21 15:08
Vis (ej verifierad)

En tung och dyr bil som blir tyngre och dyrare
500 kg och 500 kkr spelar nog ingen roll

#5 • Uppdaterat: 2011-02-22 10:01
Thommys

Även RR måste komma med en elbil när förbränningsmotorn ska bort. Annars kan inte ägaren tanka längre. Det kan ju inte enbart finnas pumpar till RR. Vibrationsfrihet, vridmoment och tysthet får de även vidare med elmotorn.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-22 10:14
emellertid (ej verifierad)

Ägarna till Rolls Royce tankar väl aldrig själv?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.