Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition ska vara den starkaste serietillverkade bilen med enlitersmotor någonsin.
Med Fiesta Red/Black Edition vill Ford vinna över dem som någon gång tvivlat på körglädjen i trecylindriga bilar.
Ford Fiesta finns redan i dräparutförande, med ST-emblemet på bagageluckan får du 182 körglada hästkrafter under huven på den lilla bilen. Som om det inte vore nog presenterar Ford nu ytterligare en sportversion av Fiesta, den här gången med den trecylindriga Ecoboost-motorn som bas.
I Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition lockas hela 138 hästkrafter ur den trecylindriga turbomotorn. Detta åstadkoms genom variabla kamaxeltider, höjt laddtryck och direktinsprutning. Detta ska göra Fiestan till den kraftfullaste literbilen på marknaden, enligt Ford har den till och med ett högre motorvolym/effekt-förhållande än Bugatti Veyron.
Justerad utväxling i den femstegade manuella växellådan , sportigare fjädring och vassare styrning är förändringar som även de lockar mer körglädje ur bilen. 0–100 ska avverkas på nio sekunder blankt och toppfarten är 201 km/tim. Sett från den ekonomiska sidan förbrukar Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition 4,5 l/100 km vilket ger ett koldioxidutsläpp på 104 g/km.
Som namnet gör gällande är Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition tilltuffad med detaljer i rött och svart. Den elaka färgsättningen är uppseendeväckande och kan ses som ett försök att -en smula övertydligt- understryka den annars snälla småbilens sportigare karaktär. Priset är ännu inte känt men försäljningen i Europa ska börja i september.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition?
I Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition lockas hela 138 hästkrafter ur den trecylindriga turbomotorn. Detta åstadkoms genom variabla kamaxeltider, höjt laddtryck och direktinsprutning. Detta ska göra Fiestan till den kraftfullaste literbilen på marknaden, enligt Ford har den till och med ett högre motorvolym/effekt-förhållande än Bugatti Veyron.
Justerad utväxling i den femstegade manuella växellådan , sportigare fjädring och vassare styrning är förändringar som även de lockar mer körglädje ur bilen. 0–100 ska avverkas på nio sekunder blankt och toppfarten är 201 km/tim. Sett från den ekonomiska sidan förbrukar Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition 4,5 l/100 km vilket ger ett koldioxidutsläpp på 104 g/km.
Som namnet gör gällande är Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition tilltuffad med detaljer i rött och svart. Den elaka färgsättningen är uppseendeväckande och kan ses som ett försök att -en smula övertydligt- understryka den annars snälla småbilens sportigare karaktär. Priset är ännu inte känt men försäljningen i Europa ska börja i september.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta Zetec S Red/Black Edition?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nästan som gamla sportbilars prestanda med en förbrukning på bara 0,45 liter. Här kan Ford ha en vinnare om bara priset blir rätt. Dessutom ganska snygg.
Lika kul som golf GTI när den kom på sjuttiotalet!
0-100 på 9 sekunder? Det gör väl många familjebilar idag om man inte köper en med den svagaste motorn.
5-växlad låda känns lite gammaldags.
Hackenbush: Du kanske missade det som stod i Texten. Vill du ha mer prestanda, köp en ST istället?
Denna modellen fyller ju enbart ett tomrum i modell/motorprogramet.
Sjukt häftig liter/effekt siffra!
0-100-tiden känns ändå rätt hög om man tänker effekt kontra vikt. Är väl en effekt av turbolagg kanske. Tror folk kan bli lite besvikna på bristen på bottendrag, vilket kan förta sportigheten en smula. Vill minnas att jag hört att Abarth 595 är likadan. Än fler hästkrafter, men fortfarande halvdan acceleration och massiv väntan på att effekten ska komma.
Vill man ha lite drag men ändå köra miljövänligt dock - varför inte?
Fronten påminner om Aston Martin...
Men 138 hk på en liter med turbo, måste gå att klämma fram mer i den. Hoppas Autotech m.fl massörer kan göra något åt det. Motorcyklar har ju 200 literhästar utan turbo..
Lite vettig journalistik hade behövts i detta fallet. Ford har ju uppenbarligen ingen koll alls utan snackar bara massa för att lura okunniga. Rentav falsk marknadsföring, såvida det inte är skribenten ifråga som misstolkat. Det är väl en 1-litersmotor? 138 hk/liter är inget överdrivet i dagens läge och absolut inte något världsrekord. Mercedes AMG lockar väl 360 hk ur en tvålitersmotor?
Tror aldrig någon har påstått att Veyron har hög effekt per liter, motorn är bara enorm... Koenigsegg Agera R däremot leverar nästan 230 hk/liter, då snackar vi effekt!
0-100 tiden är ju halvsekunden sämre än en Octaviakombi(ja en Octaviagubbil..) med 140 hästaren,rent uselt för en pluttbil.
Nu säger dom ju inte att det är högst effekt per liter, utan högst effekt i en enliters motor i en bil på marknaden.
Och den sitter ju inte i en hoj heller, det är lättare att få ut högre effekt i en motor med liten massa, men en sådan funkar inte bra i en bil.
Och så kan man ju fundera på hur länge den här motorn håller om man utnyttjar effekten ofta?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.