Det blev den rutinerade amerikanen Rod Millen som segrade när 2007 års Transsibiriska Rally avslutades den gångna helgen. Hela sju av de tio första bilarna, i ett av världens tuffaste terrängrallyn för bilar, var specialbyggda Cayenne S Transsyberia.
Efter två veckors körning från Moskva till Ulan Bator nådde amerikanerna Rod
Millen och hans co-driver Richard Kelsey målet i Mongoliets huvudstad som
vinnare i sin Porsche Cayenne S Transsyberia. Efter 7 100 kilometer skiljde det
endast 17 minuter mellan Millen och det italienska teamet Antonio Tognana och
Carlo Cassina på andra plats i tävlingen. På tredje plats kom Adel Abdulla och
Norbert Lutteri från Quatar, 23 minuter efter segrande Millen.
-Det här
var den största utmaningen i min motorsportkarriär, sade en trött men lycklig
Rod Millen sade efter målgången.
- Under två veckor har vi gjort alla
slags misstag, såväl förar- som navigationsmisstag. Richard och jag var helt
enkelt de som gjorde minst antal fel. Nyckeln till framgång under ett så extremt
hårt maratonrally är erfarenhet och försiktighet.
Rod
Millen är född i Nya Zeeland men flyttade i mitten av 70-talet till USA där han
vann det amerikanska mästerskapet i rally tre gånger. Men mest känd blev Rod
Millen efter sina fem segrar i USA:s berömda backtävling "Pikes Peak Race to the
Clouds" som går i Colorado.
Under tävlingen växlade fyra team i
ledningen. Den inledande delen, genom Ryssland, över Uralbergen och in i
Sibirien, dominerades av Armin Schwarz och hans co-driver Oliver Hilger. Men
efter tre punkteringar på första sträckan i Mongoliet övertogs ledningen av ett
brittiskt Toyota-team som höll den i två dagar innan de körde fast i ett lerhål.
Erik Brandenburg och hans co-driver Stefan Preuss tog sedan över
förstaplatsen i sin egenhändigt ombyggda Porsche 911 från 1975. Den
bakhjulsdrivna, ca 1 000 kg lätta bilen, höll undan från konkurrenterna på den
12:e specialsträckan från Altai till Bayankohr i Mongoliet, men tappade sedan då
flera djupa flodövergångar hindrade teamet.
Armin Schwarz råkade ut för
en olycka på den 13:e delsträckan och voltade flera varv i hög fart. Trots det
klarade han sig oskadd och hans co-driver fick endast lättare skador.
Slutresultat: 1. Rod Millen/Richard Kelsey, Porsche Cayenne S
Transsyberia, 13:42.28.59 timmar. 2. Antonio Tognana/Carlo Cassina, Porsche
Cayenne S Transsyberia, 17.19.48 minuter efter, 3. Adel Abdulla/Norbert
Lutteri, Porsche Cayenne S Transsyberia, 23.14.42 minuter efter, 4. Lars
Kern/Daniel van Kann, Suzuki Grand Vitara, 1:12.23.44 timmar efter, 5. Pau
Soler/Laia Peinado, Porsche Cayenne S Transsyberia, 1:19.21.80 timmar efter, 6.
Simon Garnham/Matt Garnham, Toyota Landcruiser, 1:44.10.14 timmar, 7. René
Metge/Silvain Reisser, Porsche Cayenne S Transsyberia, 2:15.23.80 timmar, 8.
Oliver Schmidt/Thomas König, Porsche Cayenne S Transsyberia, 2:39.34.85 timmar
9. Dr. Erik Brandenburg/Stefan Preuß, Porsche Carrera, 2:42.26.33 timmar
10. Karim Al-Azhari/Blair Cole, Porsche Cayenne S Transsyberia, 3:25.05.88
timmar efter segraren.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.