Ett rally för billiga bruksbilar körs just nu genom Sverige. Den sex dagar långa tävlingen heter Carbage Run och går mellan Helsingfors och Malmö.
Totalt deltar 400 bilar, där ingen får kosta mer än 11 500 kronor, och en av dem är en Volvo 940 från 1993 som körs av Robbe Derks från Belgien.
Han siktar på att vinna pris för det mest originella ekipaget, och därför har han byggt om den gamla Volvon för att få stöd för moderna assistanssystem. Det görs med hjälp av teknik från företaget Comma.ai där han själv arbetar som hårdvaruingenjör.
Helt självkörande blir inte bilen – officiellt hamnar den på ”nivå 2”. Det innebär att bilen exempelvis har adaptiv farthållare, filhållningsassistans, filbytesassistans och förarövervakning, men att föraren fortfarande behöver ha uppmärksamheten på vägen.
Servostyrning från Toyota
Den gamla Volvon är egentligen för ”analog” för att fungera med den här tekniken. Därför har den byggts om, bland annat med elektrisk servostyrning från en Toyota Corolla, nytt bromssystem och radarsensor från en Tesla.
Själva centralenheten kostar drygt 11 000 kronor och utöver det har Robbe Derks betalat omkring 5 500 kronor för olika utbytesdelar och blivit sponsrad med lika mycket.
– I bilar som inte behöver lika stora ändringar som en Volvo från 1993 är centraldatorn och ett bilspecifikt kabelnät för ytterligare 1 100 kronor allt du behöver, säger han till Vi Bilägare.
”Jag kan inte uttala mig om hur lagliga de här modifikationerna är”
Om det verkligen är lagligt att köra runt på allmän väg med en bil som är så kraftigt modifierad är inte en helt enkel fråga.
– Jag kan inte uttala mig om hur lagliga de här modifikationerna är, jag är ingen jurist och de exakta reglerna för den här typen av saker är vaga som bäst. Jag skulle dock inte rekommendera någon att göra ändringarna jag beskrivit i mitt blogginlägg utan att ha bra koll på vad man gör, och bara efter att ha gjort egna efterforskningar, säger Robbe Derks.
Förmodligen behöver bilen genomgå en ny registreringsbesiktning eftersom den kanske inte längre stämmer överens med det utförande den var i tidigare, enligt Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
– I de ändringar du beskriver är vår tolkning att det föreligger en skyldighet att ägaren ska genomföra en registreringsbesiktning. Då kommer det ställas olika krav beroende på hur omfattande och vilka system som påverkats av ändringen, säger han.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- Igår 16:29 Hm, 11.000 kr för…
- 2025-01-15 17:59 Om bilen vore registrerad i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.