Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat i takt med att fordonen blir vanligare på vägarna. Tidigare i år öppnade regeringen för att införa krav på trafikförsäkring för den som kör elsparkcykel.
– Antalet skador med elsparkcyklar har ökat under de senaste åren och regeringen ser därför behovet att skärpa reglerna och främja en säkrare användning. Dessutom ska personer som färdas i trafiken inte riskera att stå utan ersättning, sa infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
På onsdagen klubbades kravet igenom av riksdagen. Alla partier röstade för förslaget utom Sverigedemokraterna, som hävdar att EU-direktivet från 2021 som uppfylls med ändringen bara kräver en ansvarsförsäkring – inte en komplett trafikförsäkring.
– En trafikförsäkring är mer kostsam och med tanke på mängden olyckor med just elsparkcyklar finns en överhängande risk att premien för alla försäkringstagare oavsett fordon kommer höjas, sa Martin Westmont (SD) under riksdagens debatt.
Kravet beräknas träda i kraft den 23 december.
Elsparkcyklar som kan köras i minst 20 km/tim ska omfattas av kravet. Den som hyr en elsparkcykel tillfälligt ska vara försäkrad via uthyrningsföretaget. Den som äger sin egen elsparkcykel får själv se till att försäkra den.
Dessa fordon omfattas av det nya trafikförsäkringskravet:
- Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet som överstiger 20 km/tim.
- Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet som överstiger 14 km/tim och har en nettovikt som överstiger 25 kg.
Källa: Regeringen
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 16 november 2023 40-talisten - kolla vad en…
- 16 november 2023 Pi skrev: Kravet gäller ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.