Elbilskonsortiet Nevs – som i juni köpte Saabs konkursbo – har kommit överens med reservdelsbolaget Saab Parts om reservdelstillverkning i fabriken i Trollhättan.
Saab Parts ska använda de befintliga produktionsverktygen och tillverka delar till de Saabar som i dag rullar runt om i världen, uppskattningsvis en miljon bilar. Inledningsvis startas tillverkningen av karossdelar i Saabs pressverkstad.
Samtidigt fortsätter Nevs utvecklingen av en elbil som ska säljas under varumärket Saab med start i slutet av 2013 eller början av 2014. Bilen får en nyutvecklad elektrisk drivlina men baseras i övrigt på den i dag elva år gamla Saab 9-3.
Diskutera: Vad tror du om Nevs planerade elbilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Baklänges-Svens planerade elbilar kommer säkert att hyllas i den samlade bilpressen och av allehanda elbilsfanatiker i dessa och andra spalter. Däremot tvivlar jag på att kunderna kommer att "strömma" till. Möjligen kommer Trollhättans självmordsprocess att dra ut något mer på tiden om produktprogrammet även kompletteras med en hybridbil, annars är det nog slut "igen" om ett par tre år.
Bilden och rubriken är missvisande.
Pressfabriken - i en annan byggnad - utnyttjas av NEVS för att pressa reservdelar till befintliga SAAB:ar. Reservdelarna säljs sedan till Parts.
NEVS representant har nu bekräftat för TTELA att NEVS gör en - sannolikt - smärre facelift på 9-3. Det innebär i sin tur att serieproduktion kan starta - tidigast - efter semestern 2014.
För Trollhättebornas (och även Sveriges) skull önskar jag projektet all lycka.
Lycka till är väl det enda man säga i nuläget.
Ja, vad finns ännu att säga? Så grinigt pessimistisk som Förstikön behöver man dock inte vara. Jag tror inte heller ett ögonblick att bilen kommer att hyllas av motorpressen - om den inte är värd det! Alla är väldigt medvetna om räckviddsproblemen.
Begränsad räckvidd i en utdaterad bil eller ny, väl fungerande teknik i en uppdaterad bil återstår att se.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.