Den 10 mars publicerade dagstidningen Detroit News en provkörning av uppföljaren till Chrysler Sebring, sedanmodellen 200. Motorjournalisten Scott Burgess skrev att bilen gjorde honom arg eftersom han var tvungen att rekommendera en Toyota istället för en bil som tillverkats på hemmaplan.
Dagen därpå beordrades Burgess av tidningsledningen att ta bort vissa stycken från nätupplagan av provkörningsrapporten sedan en upprörd annonsör hört av sig till tidningen. Burgess ogillade motiveringen bakom beskedet och sa upp sig.
Snart hade en mediestorm blossat upp i amerikanska nyhetsmedier och svarta rubriker haglade. I täten gick bilbloggen Jalopnik som ansåg att Detroit News sålt sin själ.
Bad om ursäkt
Till slut tvingades Detroit News att backa, provkörningen ändrades tillbaka till sitt ursprungliga skick. Pudeln fullbordades med ett långt ursäktsbrev på tidningens förstasida den 19 mars där chefredaktör Jon Wolman bad om ursäkt till läsarna i allmänhet och Scott Burgess i synnerhet.
Wolman menade att tidningen ville göra texten mer saklig genom att redigera den, men att man hanterat ärendet dåligt, särskilt eftersom kraven på korrigeringar kom från en annonsör och därmed riskerade att skada tidningens trovärdighet.
Detroit News har nu erbjudit Scott Burgess att få jobbet tillbaka. I intervjuer har Burgess sagt att han är osäker på om han vill återvända.
Diskutera: Vad tycker du om fallet med Scott Burgess och Detroit News?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns det någon länk till artikeln? Låter som att den skulle vara läsvärd!
Här är länken:
http://apps.detnews.com/apps/autoreviews/index.php?id=35554
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Tackar! :)
Typiskt dilemma. En motorjournalist ska ju skriva vad han/hon subjektivt anser om en bil han/ hon provkört utan att vara piskad av annonsörer att böja sig för deras synpunkter.
Det är problematiskt med ekonomiska kopplingar som i detta fall. Men vi läsare vill ju inte att journalisten ska vara"köpt" eller "hotad" av annonsörer.
RE: amoC
Den klart bästa länken är den till Jalopink. Där hittar du originalartikeln och de avsnitt som togs bort markerat i rött!
http://jalopnik.com/#!5782691/how-the-detroit-news-sold-its-soul
Typisk Amerikansk dubbelmoral,censur tillhör kommunismen en politik som de själva föraktar.
Det är bättre att de lär sig att bygga bra bilar,märkligt att en så stor bilnation inte kan bygga bättre bilar.
Tack Linus! Det var inte lite dom skar i artikeln... Otroligt.
Precis, tack Linus för länken!
Det är en rejäl sågning Scott Burgess gör, men jag antar att han alltid skriver på samma subjektiva sätt. Rimligen något tidningen efter så lång tid känner till och de ska helt enkelt ge blanka fan i hans material!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.