Nästa artikel
Renaults nya crossover
Nyheter

Renaults nya crossover

Publicerad 3 februari 2015 (uppdaterad 7 september 2015)
Renault Kadjar 2015.
Renault har precis avtäckt sin väntade crossover i C-segmentet. Kadjar, som bilen heter, bygger på ett nära samarbete med Nissan och väntas öka Renaults försäljning i Kina.
Renault lanserar fyra nya modeller i år, däribland den större MPV:n Espace, crossovern Kadjar och senare i år ersättaren till Laguna och en ny generation av Mégane.
 
Andra bilen ut efter Espace är Kadjar, en crossover i C-segmentet som bygger på samma CMF C/D-plattform som Nissan Qashqai. Renault menar att bilen därmed delar exempelvis motorblock och infotainmentmodul med den japanska syskonbilen. Kadjars mått (4,45 meter lång och 1,84 meter bred och 1,60 meter hög) gör den sju centimeter längre och tre centimeter bredare än Qashqai.
 
Markfrigången är 190 millimeter och bilen finns med såväl fram- som fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften ska kunna justeras i tre lägen: Auto, Lock och 2 WD. Motoralternativen har ännu inte avslöjats.
 
Interiören ska erbjuda bra takhöjd och gott om armbågsutrymme. I instrumentbrädan har en sjutums-skärm i landskapsläge placerats, till skillnad från den porträttställda varianten i nya Espace.
 
Baksätet kan fällas 60/40 och ryggstödet på främre passagerarstolen kan vikas framåt för att fungera som ett bord, eller för att möjliggöra frakt av längre last. Bagageutrymmet rymmer 472 liter och har dubbla lastgolv.
 
Kadjar är den första bilen från Renault som kommer tillverkas i Kina, detta i en fabrik i Wuhan som byggts i samarbete med Dongfeng. De första bilarna kommer dock att säljas i Europa för att sedan nå utvalda afrikanska länder och länderna runt Medelhavet innan det är dags för lansering i Kina.
 
Renault Kadjar kommer att visas upp på bilsalongen i Geneve den femte mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Kadjar?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-03 16:13
Raphael

Alldeles för stor för mig. Captur tycker jag däremot är mer lagom, om bara den såldes med dieselmotor i Sverige... Lilla 1.5 DCI-motorn är guld.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-03 16:16
Reverend Benny

Dom kan helt klart göra snygga bilar Renault. Men vad är det för spak på bild nr 1 och 12 som man ser. Inte kan väl det vara handbromsen?

#3 • Uppdaterat: 2015-02-03 16:21
Pi

Benny - om vi tänker på samma "spak" så är det nog nån form av "kurvhandtag" skulle jag tro. Och en 4WD Captur skulle nog sitta rätt bra - men med bensinare för min del.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-03 16:27
Deeds

Det är ett kurvhandtag som Pi säger. Handbromsen är en elektronisk variant som syns på bild 1.

Dock så gillade jag formspråket på bilen. Känns som om Renault lyfter lite med sina senaste skapelser. Men en Captur med Diesel och 4WD som sagt... Då hade jag nog slagit till.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-03 21:27
Raphael

Interiören ser alldeles för japansk ut, inte alls så stilenlig och spännande som Renault av tradition brukar vara. Captur är ju mycket trevligare inuti. Renault ska göra bilar som utstrålar lekfullhet, lite mer humor, lite roligare och lite mer vågade och mjukare och skönare än de tyska och japanska konkurrenterna. Kadjar är för stram. Här har vår gode vän Laurens van den Acker varit för återhållsam, men bilen är tänkt i första hand för den kinesiska marknaden och de verkar gilla en mer konservativ och hård linjeföring på bilar - tillsammans med extra bling-bling krom. Märkligt egentligen med tanke på det kinesiska konstarvet av organiska, enkla, lätta och kurviga former...

#6 • Uppdaterat: 2015-02-04 13:20
Styggavargen

Raphael: "Alldeles för stor för mig"?.. bilen är bara 4,45 meter lång, det är nästan en småbil med dagens mått mätt. Ser man sidobilden verkar det inte gå in speciellt mycket därbak, aktern är "avknoppad" som på alla medelklass SUV:ar. Förstår inte vitsen med dessa "kompakta" och opraktiska bilar, de ligger mitt emellan mellanklass/storbils klass (4,6 meter och uppåt) och småbilarna (4 meter och under). 20-30 centermeter längre bil och det blir helt annan rymd och lastförmåga. Sedan undrar man givetvis hur bränsleförbrukningen blir på motorvägen med 1,6 meter hög kaross. Bilen blir också tyngre än en normal personbil i samma storleksklass vilket ytterligare ökar bränsleförbrukningen.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-05 15:33
kallbil

Renault kunde gärna fått ha ett mer spännande vred till 4wd systemet.. är ju samma gamla som dom har i Nissan o Dacia. Passar inte alls in i inredningen.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-05 16:11
Roy J

Jag stör mig nog mest på den digitala hastighetsmätaren som har mindre siffror än gamla Laguna som inredningen i övrigt påminner lite om - i själva formspråket, alltså.
Annars tycker jag att Renault numer bygger sportigt eleganta bilar med egna och lite roliga former.
Medveten om att sammansättningskvaliteten inte alltid är att lita på, så har de ändå blivit ett alternativ. Och så har de ju föredömligt rostskydd.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-08 16:44
flygrc

Läste i texten att den ska tillverkas i Kina, enligt Renault så tillverkas den i Spanien.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.