Mot bakgrund av bilkrisen i Europa utökar Renault och Nissan samarbetet inom den franskjapanska bilalliansen. Målet är att fördubbla de årliga besparingarna till fyra miljarder euro, motsvarande 34 miljarder kronor, fram till 2016.
Till nyhetsbyrån Bloomberg säger Nissans vice vd Yasuhiro Yamauchi att den japanska tillverkaren siktar på att använda mer än 50 procent gemensamma komponenter med Renault, jämfört med dagens sju procent.
Redan i dag tillverkar Renault och Nissan 2,6 miljoner bilar årligen på en och samma plattform, däribland Renault Clio, Nissan Micra och Nissan Juke.
Alliansen mellan Renault och Nissan etablerades 1999. I dag äger Renault 43,4 procent av aktierna i Nissan, som i sin tur äger 15 procent av Renault.
Diskutera: Vad tycker du om strävan mot fler gemensamma bildelar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter väl inte så tokigt om man sparar pengar vilket ju borde innebära att det också finns mer pengar till utveckling.
Redan idag "säger man" ju att det är mycket Renaultdelar i Nissan men nu visar det sig att det bara är 7%
Inget förtäller dock hur mycket Nissandelar det är i en Renault.
Skulle vilja ha en vidare förklaring till detta då de flesta förknippar Nissan med en kvalite betydligt bättre än Renault men om detta var givet så kan man ju undra varför samarbetet ser ut som det gör!?
Varför t.e.x betala mer för en Nissan om det är samma delar?
Man får hoppas att det blir Renault som får huvudansvaret för bilarna.
Nissan har ingenting att bidra fransmännen med. Ett märke utan någon som helst identitet och som inte byggt en bil som på allvar tillhört de bästa i respektive klass på hur många år som helst. Totalt könlösa bilar för de totalt ointresserade. (GT-R räknas inte och Juke ser visserligen annorlunda ut men är lika blek under ytan som resten av modellutbudet).
Varför ska man köpa en Nissan? Vad är de bra på?
Kvalitetsmässigt är de väl också sämst av japsarna så inte ens där kan de bidra med något då Renault gjort en rejäl uppryckning där de senaste åren.
Men ett utökat samarbete är väl okey om de pröjsar fransmännen..
Renault och Nissan delar bottenplattor med varandra i flera modeller. De har även ett utbyte av motorer. Nissan använder sig av Renault-dieslar. Dacia Duster bygger på 4-hjulsteknik från Nissan, även om bottenplattan är en utveckling av Logan/Sandero-plattan som är en mix av Clio och Kangoo.
Har ju annars en uppfattning om att Nissan bygger väldigt bra bilar väl i klass med både Mazda och Toyota.
De har kanske inte alltid varit så roliga att se på men byggkvaliten anser jag vara svår att klaga på.
En del säger som sagt att Nissan har blevit sämre och det p.g.a samarbetet med Renault men med endast 7% gemensamma delar blir ju detta bara löjligt.
För övrigt tycker jag inte att Nissan de senaste åren har haft någon modell värd att begrunda liksom Mitsubishi.
Vad hände med kombibilarna?
@ Mistro:
Ja vi är ju alla saliga i vår tro!
Själv har jag hört rätt mycket negativt om flera modeller, speciellt sista Primeran. De nyaste modellerna är möjligen bättre, vad vet jag.
Kanske samarbetet med Renault till sist höjt kvallan för bägge märkena?
Att Renault har höjt ribban är det ingen tvekan om men att Nissan skulle ha sänkt sin p.g.a samarbetet med Renault är jag skeptisk till.
Däremot tycker jag att de fabrikat som är kända för att hålla en hög kvalite har sänkt den medan de med mer tvivelaktigt rykte har höjt sin markant.
Sammanfattningsvis innebär det att skillnaderna mellan alla fabrikat idag är mindre då vi pratar om driftskvalite än tidigare.
Ta t.e.x äldre Primera modeller upp till -01 som var/är oerhört driftsäkra.
En del har klagat på nästa generation men jag tycker nog ändå att även den håller ihop bra.
Titta på Maxima eller för den delen vilken äldre Nissan som helst,...de håller mycket bra.
Att utgå ifrån att ett fabrikat kommer att bli sämre enbart p.g.a ett samarbete tycker jag är fel men det är ett omdiskuterat ämne.
Ratade Renault ( i Sverige ) är enormt stora och om då t.e.x Nissan och MB anser att deras teknik är bra nog så duger den nog till mig med... ;)
Nissan hade för många år sedan inkörningsproblem i fabriken i England, men det är ju löst sedan länge. Nissan Primera håller hög kvalitet, men bilarna var inte alltför roliga och det är det som var felet med dem.. en design som inte riktigt föll väl ut - särskilt kombin var ju föregångare på temat stor utanpå och trång inuti, med väl sval körkänsla och tråkiga motorer. Ägarna är inte så nöjda med Primeran, men ser vi till kvaliteten är det bara typ spindelleder som det har varit lite meck med men det har det varit på många märken också, inte minst flera tyska premiummärken... BMW exempelvis...
Men visst anser jag att Nissan har mer att tjäna på Renault än Renault har att tjäna på Nissan om vi ser bilmässigt, dock har Nissan för Renault en attraktiv försäljningorganisation i USA och flera länder. Renault tjänar pengar på Nissan, även om Nissan inte bidrar till bilkunskap precis.
Det finns ingen tvekan på att samarbetet mellan Nissan & Renault har fungerat mycket tillfredsställande, därmed är det även helt naturligt att det förlängs.
"It is a win win situation."
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.