Renault Zoe dubblerar räckvidden.
Att det går att pressa ur mer räckvidd ur ett elbilsbatteri visar Renault med uppdaterade Zoe.
Inom kort kommer en ny version av elbilen Renault Zoe med ett batteri som har betydligt större kapacitet än tidigare, 41 kWh jämfört med tidigare 22.
Genom att öka energidensiteten i battericellerna ökar aktionsradien från 21 till 40 mil, åtminstone enligt den optimistiska körcykeln för elbilar. I verklig körning handlar det dock inte om 40 mil utan snarare 30, enligt Renault.
Även om räckvidden skruvats upp ska laddningen ta ungefär lika lång tid som tidigare.
Varianten med batterikapacitet på 22 kWh kommer att säljas även i fortsättningen som en instegsmodell.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Genom att öka energidensiteten i battericellerna ökar aktionsradien från 21 till 40 mil, åtminstone enligt den optimistiska körcykeln för elbilar. I verklig körning handlar det dock inte om 40 mil utan snarare 30, enligt Renault.
Även om räckvidden skruvats upp ska laddningen ta ungefär lika lång tid som tidigare.
Varianten med batterikapacitet på 22 kWh kommer att säljas även i fortsättningen som en instegsmodell.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns som en given kandidat att testa mot Opel Ampera-e när den dyker upp.
Ingen batterihyra längre heller, syns inte ett spår av den skiten på deras hemsida längre!
LeifV,
Tyvärr måste jag göra dig besviken. Det är fortfarande kvar.
Att man inte hittar det man vill på Renaults hemsida beror mest på att webdesignern rökt dåliga svampar eller lider av någon psykos.
Om inte minnet sviker så har Renault tvingats att ha ett "köpe-alternativ" för batteriet i Norge så med ett starkare framfört krav så kanske det skulle kunna lyckas även i Sverige.
De har mött det med att ha ett hyrespris med obegränsad körsträcka på modellen med större batteri enligt prislistan som gäller från imorgon.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/Prislista_Renault_ZOE_SE_20161001.pdf
Enligt obekräftade uppgifter på nätet säljer Zoe bättre på marknader med hyresavtal på batteriet än där de har batteriet inräknat i priset. "Reaprislappen" lockar väl en del.
Eftersom man ändå tvingas hyra batteriet så kan man ju fråga sig varför modellen med större batteri är ca: 25.000 kr dyrare i inköp...
Kan en ägare av tidigare Zoe få det nya batteriet (som man ju ändå hyr)?
Troligtvis inte, är min gissning. Det här är en av anledningarna till att om jag skulle skaffa elbil idag så skulle jag hyra/leasa den.
Ampera e är tydligt ett nummer större bil, fungerar Zoe verkligen som en riktig vardagsbil som "den enda bilen" med en sådan storlek och sådana utrymmen?
Ampera e har ex. 43 liter större bagage.
Zoe kan endast konkurrera med priset.
Provkör Zoe N-iklas - då får du samtidigt lite vidgade vyer...:) Om den räcker för folk i allmänhet kan ju varken jag eller du avgöra men den är hyfsat rymlig och vad jag kom ihåg dessutom rätt trevlig att köra. För många räcker den säkert men givetvis inte för alla - och det gör nog inte heller en Ampera-e. Sen kommer det nog att bli en rätt rejäl prisskillnad till Ampera-e skulle jag tro.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.