Nästa artikel
Renault vill införa elbilskörkort och delade laddplatser
Nyheter

Renault vill införa elbilskörkort och delade laddplatser

Publicerad 3 november 2016 (uppdaterad 3 november 2016)
Special-körkort för elbilar och delade laddplatser tror Renault kan vara bra för elbilsutvecklingen i Sverige.
Rabatt på körkortsutbildning och laddplatser som hyrs ut av privatpersoner är några av initiativen för få fler att välja eldrivet.
Renault vill driva på elbilsutvecklingen i Sverige. Därför föreslår biltillverkaren att det ska införas ett speciellt körkort för elbilar, kallat EB.

Förslaget ska presenteras för riksdagen och innehåller bland annat subventionerad körkortsutbildning. Den som vill lära sig att köra elbil ska få kraftig rabatt på utbildningspriset på körskolan. När föraren sedan har tagit kortet vill Renault att det ska vara fri laddning vid utvalda laddplatser och gratis parkering för den som innehar ett elbilskörkort.

Renault har också hakat på trenden med delningsekonomi och startat en tjänst där användare kan dela sina laddplatser med andra. Detta efter en undersökning som gjordes tillsammans med Sifo som visade att varannan svensk ansåg att bristen på laddstolpar är ett hinder för elbilsutvecklingen. Via en karta kan de som känner för att dela med sig av sin laddplats gå in och registrera var den finns och bestämma hur mycket det ska kosta att ladda.

Diskutera: Vad tycker du om Renaults initiativ?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-03 10:58
Hackenbush

Det kommer nog att driva på intresset för att köpa en elbil. I ett längre perspektiv så kommer ändå troligen alla att bli tvungna att gå över till elbilar.
Att skynda på utvecklingen av detta är inte fel.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-03 12:27
Mattse

Innebär det att det bara är dem med speciellt elbilskörkort som får fri laddning och gratis parkering?
Övriga 99 % som kör elbil med vanligt körkort får betala precis som vanligt.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-03 14:58
LennartJ

Jag är mycket tveksam till ett nät av privata laddstationer. Min är dimensionerad för längre tids parkering i hemmet. Dvs ett antal timmar innan bilen är fulladdad. Är man på resande fot, är det snabbladdare som måste till för att det skall fungera, inte privata långsamladdare. Hotell och andra övernattningsställen, där räcker det med långsamladdare.
Läste en intressant artikel om behovet av snabbladdare i Sverige. För att täcka hela Sveriges vägnät med snabbladdare var 5:e mil, skulle det räcka med en investering på 180 mkr.
Förslaget där var att en investeringsfond skulle skapas, där varje ny el-bil skulle bidra med 2.300 kr. Mer skulle inte behövas. Klart bättre idé än ett privat nätverk. I en snabbladdare är en el-bil fulladdad på 30 minuter, så om platsen är upptagen och man behöver vänta några minuter, är det bara att ta en glass till under den tiden.

#4 • Uppdaterat: 2016-11-03 15:16
LennartJ

Vad är det som gör att det är berättigat med rabatt och speciellt körkort för el-bil? För mig tog det max 500 m innan jag hade vant mig av med motorbrummet.

#5 • Uppdaterat: 2016-11-04 01:08
LeifV

Renault skulle kunna skynda på omställningen genom att städa framför egen port först... -dvs lösa problematiken kring sin batterihyra. Erbjuda köpalternativ för nybil, köpa-loss-alternativ för begagnat, samt olika avtal beroende på nybil eller beg.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-04 09:56
EnannanRobban

På tal om Renault och elbilar, mötte en Renault Twizy igår i snögloppen... Får hoppas att han hade fått på sina dörrar, annars var det nog väl kallt...

#7 • Uppdaterat: 2016-11-04 14:07
ToRy

@Lennart: Rabatt kan verkligen diskuteras, men särkilt körkort därför t ex att elbilar saknar växellåda. Litet som ett körkort för automatbil, men en sådan bil har ju trots allt en växellåda, som ibland bör hanteras manuellt (som vid körning långa sträckor nedför, i berg säg). Ännu enklare med elbil! Sedan kan förstås allt som har med förbränningsmotorer i teoridelen utgå. Möjligen tillkommer litet om elmotorer och batterier.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.