Vid första anblicken är det svårt att se skillnaden på den tidigare Twizy och Twizy Cargo, som Renault nu lanserar. Men Cargo riktar sig mer till budbilsfirmor och således har den utrustats med ett lastutrymme baktill där 180 liter eller 75 kilo prylar kan klämmas in. Någon passagerare blir det däremot inte tal om i Cargo-versionen av det lilla elfordonet.
Förutom att baksätet har plockats ur har man monterat en lucka i bakändan som kan öppnas 90 grader för enklast möjliga in- och urlastning.
Precis som vanliga Twizy finns denna variant av elbilen i en version med 5 hk som gör 45 km/tim och en 17 hk-version som kommer upp i 80 km/tim. Priserna i Frankrike motsvarar 77 400 kr inklusive moms för den starkare versionen och 71 200 kr för den svagare.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Twizy Cargo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inget jag själv skulle köpa, men verkar vara ett bättre alternativ än befintliga mopedbilar.
Men hur korkad får man bli? Vänstertrafik och vänsterhängd dörr! Funkar dock bra i högertrafik.
Kanske dags att sluta kalla Twizy för en bil?
Det blir lite lättare att acceptera fordon som den här om man tar den för vad den är,..i detta fallet handlar det om ett eldrivet fordon registrerat som en fyrhjulig motorcykel.
Med det i åtanke så kan man bortse ifrån den komfort,plats och säkerhet som vi idag gärna förknippar med en bil.
Baksätet var inge vidare. Men tror nog att Cargo med dörrar kan bli en succé, även här i Norden. Söderut bör det bli en garanterad storsäljare. Med eller utan dörrar. Med mina (våra) körvanor, skulle den vara ett mycket vettigt alternativ. Vi flyger och hyr bil på semesterresor. Kör mest i stan, innanför tullgränserna, med egna bilen. Ensamma. Hör inte mycket om indiska Tata Nano nuförtiden.
Denna kan ju vara något för pizza-leverantörer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.