Nästa artikel
Renault R-Space – rymdbil för familj
Nyheter

Renault R-Space – rymdbil för familj

Publicerad 2 mars 2011 (uppdaterad 2 mars 2011)
En familjebil på 4,25 meter med en motor på bara 0,9 liter, kan det vara något? Renault visar konceptet R-Space i Genève.

De värdeord som Renault gett sin senaste konceptbil känns något udda för en familjefraktare. R-Space ska nämligen vara sexig och sensuell. Men det kanske är rätt väg att gå, Renault har onekligen stor erfarenhet av att bygga familjebussar.

Interiören är ljus tackare rejäl vindruta som övergår i glastak, där ljusgenomsläppet automatiskt anpassar sig till hur starkt solen lyser. Insteget förenklas av att B-stolpar saknas, precis som i något mer produktionsklara Ford B-Max som också visas i Genève.

Interiördesignern Alexandre Gommierförklarar tankarna kring R-Space:
"För att omtolka denna idé i ett modernt sammanhang skapade vi en stark visuell och funktionell skillnad mellan förarmiljön, där fokus ligger på körglädje, och det förvånande och höggradigt originella bakre utrymmet som är utformat som ett lekrum för barnen.”

Så medan föraren sitter i en cockpitliknande miljö ska alltså baksätessektionen vara något helt annat. Lekrummet har gjorts flexibelt med hjälp av kuber. Tjugosju elmotorer styr en räcka av höjdjusterbara tärningar som möjliggör programmering av sex olika kupémöbleringar.

Något mer verklighetsnära är motorn. R-space har en direktinsprutad bensinmotor ur den nya TCe-motorfamiljen som kommer att börja lanseras nästa år. Den trecylindriga motorn på 0,9 liter är framtagen i samarbete med allianspartnern Nissan. Turboladdning ger 100 hästkrafter och 160 Nm men en bränsleförbrukning på bara 0,37 l/mil och ett CO2-utsläpp på 95g/km. Kraften når framhjulen via dubbelkopplingslådan Efficient Dual Clutch (EDC).

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-02 09:35
skoda prisvärd (ej verifierad)

snygg! härliga linjer och grace!

#2 • Uppdaterat: 2011-03-02 10:05
Roy J

Snygg exteriör - men obefintlig närsikt bakåt.
Interiören är enbart spektakulär och verkar vara utformad helt utan någon egentlig tanke! Det är väl åter någon designer med flummiga visioner...

#3 • Uppdaterat: 2011-03-02 10:11
Jager (ej verifierad)

interiörer brukar ju sällan se ut som på konceptbilar när de kommer i produktion sen, men i övrigt skulle bilen kunna produceras utan några större förändringar direkt. Ja kanske med vanliga bakdörrar då... motorkonceptet låter mycket intressant.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-02 10:20
Mistro

Sådär ja men jag undrar hur lätt det blir att hålla en låg förbrukning med denna bil.
Den större motorn på 1.2 liter med Turbo är väldigt svår att hålla nere förbrukningen med ....( i clio )
Den är tvärtom rent av törstig!

#5 • Uppdaterat: 2011-03-02 10:43
saabnisse

Det är verkligen bra att fler tar upp Merivans lösning med bakdörrar hängda i bakkant och det är nog en detalj som hänger kvar till produktionbilen.
Det underlättar insteget väsentligt speciellt när B-stolpen är borta.
Små överladdade motorer får vi vänja oss vid, de tidigare stora sugmotorerna kommer att bli alltmer sällsynta.

#6 • Uppdaterat: 2011-03-02 21:39
pncswe

vill ha en sån också !!!!!!!!!

#7 • Uppdaterat: 2011-03-06 03:00
Roger Skagerström (ej verifierad)

SÅDÄR ska LED-lampor användas. Syftar på bakljusen. Tänk om Audi kunde göra samma grej med julgransbelysningen i fronten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.