Renault Trezor Concept.
Konceptet Trezor har inga konventionella bildörrar.
Renault har döpt sitt nyaste koncept till Trezor, vilket är det franska ordet för skatt. Bilen är ett verk av designchefen Laurens van den Ackar och ska visa forminriktningen på den franska biltillverkarnas fordon framöver.
Dörrar är onödigt – i Trezor öppnas istället hela taket upp som ett locket på en skattkista och passagerarna kliver i. Vi konstaterar att det gäller att ha långa ben för att grensla över trösklarna.
Drivlinan är lånad från Renaults Formula E-satsning och bilen drivs av en elmotor på bakhjulen. Två batteripaket är fördelade fram och bak för att få ordning på jämvikten. Systemeffekten är 345 hästkrafter och 380 Newtonmeter och tar Trezor från hastigheten noll till hundra kilometer i timmen på under fyra sekunder.
Det hexagonformade mönstret på huven som Renault använde som teaserbild innan bilen offentliggjordes är ett slags kylsystem. Fyrkanterna ploppar upp för att ventilera och dra in kalluft till batteriet.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Trezor Concept?
Dörrar är onödigt – i Trezor öppnas istället hela taket upp som ett locket på en skattkista och passagerarna kliver i. Vi konstaterar att det gäller att ha långa ben för att grensla över trösklarna.
Drivlinan är lånad från Renaults Formula E-satsning och bilen drivs av en elmotor på bakhjulen. Två batteripaket är fördelade fram och bak för att få ordning på jämvikten. Systemeffekten är 345 hästkrafter och 380 Newtonmeter och tar Trezor från hastigheten noll till hundra kilometer i timmen på under fyra sekunder.
Det hexagonformade mönstret på huven som Renault använde som teaserbild innan bilen offentliggjordes är ett slags kylsystem. Fyrkanterna ploppar upp för att ventilera och dra in kalluft till batteriet.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Trezor Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nog tycker jag att det är lite överarbetat när man behöver öppna halva karossen för att ta sig in i bilen.
Måsvingekaross?
Hur kommer man ut, om bilen rullar runt och hamnar på taket?
Då får man "hulka" sig ut?
Vilken uppfinning! Som sagt det är en kista. Man krockar, brinner inuti och skattebetalarna behöver inte betala för ambulans tjänst eller kremering. Bogseras direkt till begravningsplats. Alla rika får köpa den!
Hoppas det är högt till tak i garaget....
Fransk ingenjörskonst i sitt esse....Genialt i Frankrike typ.
Finns inget av det här som är franskt. Det är en SAAB Aero X kopia.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.