Nästa artikel
Renault och Tesla bäst på miljö
Nyheter

Renault och Tesla bäst på miljö

Publicerad 15 november 2016 (uppdaterad 15 november 2016)
Motororganisationen Gröna Bilister har nu utsett årets vinnare till titeln Miljöbästa bil 2017.
Gröna Bilister utser vinnare i kategorierna "Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi", "Bästa valet för företaget" och "Folkets Val". För den första kategorin tog juryn hänsyn till klimatpåverkan, energieffektivitet, användarbarhet och ekonomi; i företagskategorin bedöms också om modellen är teknikdrivande, men mindre hänsyn ges till ekonomin; i "Folkets val" hålls en öppen omröstning.

Tesla Model S kammade i år hem förstaplatsen i både företagskategorin och i "Folkets val" med motivationen "Tesla Model S är själva symbolen för hur attraktivt det är att byta till eldrift, och som förmånsbil eller för egenföretagaren är totalkostnaden mycket mer attraktiv än vad prislappen antyder. Dessutom finns knappast något tydligare sätt att signalera ”vi bryr oss om miljön” än att åka Tesla. En mycket värdig Miljöbästa Bil för företaget!"

Renault Zoe ansågs bäst för privatbilsten med normal ekonomi, juryns utlåtande lyder "Renault Zoe visar att elbilar nu kan ha en rejäl räckvidd utan att kosta skjortan, att de kan vara kvicka och ändå energieffektiva, och att de kan vara små men ändå rymliga och säkra. Renaults starka satsning på elbilar gör dessutom att Zoe har en trygg framtid på begagnatmarknaden. Ett utmärkt val för den som vill ta ett stort men enkelt kliv i grön riktning och en mycket värdig Miljöbästa Bil!"

Här är alla vinnarna:

Juryns val för privatbilisten med normal ekonomi

1. Renault Zoe

2. Nissan Leaf

3. Volkswagen Passat GTE
 

Juryns val för företaget

1. Tesla Model S

2. Skoda Octavia G-Tec

3. Nissan Leaf & Renault Zoe
 

Folkets val

1. Tesla Model S 4WD

2. Tesla Model X

3. Tesla Model S 2WD

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-15 10:42
hultarn

För privatbilisten med normal ekonomi? Från 420.000 för en kombi?

#2 • Uppdaterat: 2016-11-15 11:44
saabnisse

"Folkets val", jo morsning, det kan väl ändå inte vara normala inkomsttagare som slänger ut över en mille på en bil?

#3 • Uppdaterat: 2016-11-15 12:18
Hackenbush

De menar nog det "rika folkets" val saabnisse.

#4 • Uppdaterat: 2016-11-15 16:27
kim j

Jag vet ett ännu bättre val faktiskt, proppade en beställning på en Tesla SUV för en Opel Ampera e som jag då tycker passar bättre för både företag och privatpersoner med 50 mil per laddning om jag håller lite koll på gasfoten så täcker den mina behov både som förmånsbil och som privatbil gott och väl. Att betala över en mille för en bil är bara larvigt!

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Först lite gnäll.
Använder verkligen en organisation(GB) ordval som "kosta skjortan" i ett officiellt uttalande, eller är det en populärtolkning av redaktionen?
Lite mer gnäll.
I samma andetag påstår man att Zoe har en trygg framtid på begagnatmarknaden.
En koll på t.ex Blocket ger en indikation av prisbilden.
I dag finns annonserat ett antal exemplar med pris från 119000 kr. För en årsgammal bil med 900 mil på mätaren begär man 134000kr. Nypriset runt 235000kr. Sett till förmodat inbytespris har man en värdeminskning på ca 60-65%.
Inte direkt lysande.
Sannolikt inte brister hos bilen utan den idiotiska batterileasingen som är boven i dramat.
"Entusiastmarknaden" är troligtvis mättad och bilköpare som själva står för notan är inte villiga att betala 10-11 kr per mil i batterihyra.
Nu har visserligen Renault arbetat om körsträckeklasserna men man hamnar ändå på en avgift runt 9.50 kr per mil.
Leasingavtalet verkar dessutom snårigt. Förefaller ensidigt till uthyrarens fördel samt innehåller i mitt tycke ett antal frågetecken vad gäller ekonomiskt ansvar avseende eventuella batterihaverier.

#6 • Uppdaterat: 2017-06-30 19:11
S-E S

Vill man visa att man bryr sig om miljön så cyklar man väl?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.