För två år sedan visade Nissan upp suviga konceptet Gripz. Det var en hybrid, men nu planerar Nissan och Renault tillsammans med kinesiska Dongfeng att ta fram en helt eldriven suv.
Först på agendan står utvecklandet av en elektrisk liten suv för Kina.
Företagen har tillsammans gått ihop och bildat New Energy Automotive. Kinabaserade fordonstillverkaren Dongfeng äger 50 procent av affärsverksamheten och Renault och Nissan 25 procent vardera.
Baserad på en plattform som Renault-Nissan tillhandahåller ska biltillverkarna ta fram en eldriven suv i A-segmentet. Tillverkningsstart för den nya bilen är planerad till 2019 vid Dongfengs fabrik i Shiyan i centrala Kina.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Dongfeng och Renault-Nissan?
Baserad på en plattform som Renault-Nissan tillhandahåller ska biltillverkarna ta fram en eldriven suv i A-segmentet. Tillverkningsstart för den nya bilen är planerad till 2019 vid Dongfengs fabrik i Shiyan i centrala Kina.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Dongfeng och Renault-Nissan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar vara i Asien som de har räknat ut framtiden rätt och att den kom ju till oss förbaskat snabbt.
Intressant i sammanhanget är att Dongfeng är delägare i PSA och har tagit fram nya CMP och e-CMP plattformen för elbilar tillsammans med PSA, detta är en plattform som även lämpar sig för små SUV:ar (kommande DS3 Crossback bygger på CMP). Dongfeng lägger ägg i många korgar...
Bara den inte ser ut som konceptet "Gripz"!
Huga...
Hur gick det med detta?
"TEKNISKT PARTNERSKAP
Dongfeng Motors
I augusti 2015 undertecknade NEVS ett samarbetsavtal med den kinesiska statligt ägda biltillverkaren Dongfeng Motors, en av världens största biltillverkare."
2TT2. Om jag förstått dig rätt så befarar du att de kinesiska affärerna är typ snömos?
Jag kan tänka lite så och efter att ha läst en Amerikansk Finansgurus utlåtande om att Kina uppför sig som ett barn som just upptäckt att det finns saker...och därför inte kommer att lyckas med något "Kinesiskt under" för att de vet inte att förädla och utveckla allt vad som de besitter.
Sanningen ligger nära nu där Kina måste lägga upp på bordet mer än framtidsvisioner och display bilar för i annat kan det misstänkas att de enbart bollar med och fiskar efter utvecklings pengar och statsanslag vilket är legio när vänsterstater går över i sk fri marknad och kapitalism.
Dongfeng lägger som sagt ägg i flera korgar. I Kina så har Dongfeng tillverknings-allianser med PSA, Renault, Nissan och Honda m fl. Det är 50/50 samarbeten, Dongfeng tillverkar alltså bilar för dessa märken. Sen så har Dongfeng ägarskap i PSA Group (13%) och i Nissan Auto Finance (35%). Och så har de nu nya företag med News och Renault-Nissan. Det är Dongfeng. En del i att det är så här, är att utländska företag inte får sälja bilar i Kina utan en kinesisk partner.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.