När det behövs mer räckvidd och batterikapacitet blir bilen större.
Konceptbilen Morphoz är i grunden en 4,4 meter lång, framhjulsdriven elbil med ett batteri på 40 kWh placerat under golvet. Detta ska enligt Renault vara lagom kapacitet för stadsresor.
När det är dags att dra iväg på längre äventyr omvandlas bilen både till utseende och storlek. Längden tänjs ut med 40 centimeter till 4,8 meter för att kunna hysa ett större batteri på 90 kWh. Detta skifte görs på speciella bytesstationer.
När det är dags att dra iväg på längre äventyr omvandlas bilen både till utseende och storlek. Längden tänjs ut med 40 centimeter till 4,8 meter för att kunna hysa ett större batteri på 90 kWh. Detta skifte görs på speciella bytesstationer.
Även ljussignaturen och fronten formas om vid långresor för att bilen ska bli mer strömlinjeformad.
Renault Morphoz är självkörande på nivå 3 av 5, vilket betyder att fordonet kan ta över körningen under vissa tidsbegränsade situationer.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Morphoz?
Renault Morphoz är självkörande på nivå 3 av 5, vilket betyder att fordonet kan ta över körningen under vissa tidsbegränsade situationer.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Morphoz?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.