Regeringen har återigen höjt straffskatten på nya bensin- och dieselbilar. Det så kallade bonus/malus-systemet har skärpts ytterligare en gång med högre fordonsskatt på vanliga bilar med enbart förbränningsmotor.
Samtidigt har bonusen för elbilar höjts till 70 000 kr medan många som köper en laddhybrid får mindre bonus än tidigare.
De nya reglerna trädde i kraft den 1 april och gäller enbart nya bilar som registreras från och med då. Det fick till följd att många bilhandlare registrerade nya bilar före den 1 april för att köparna ska slippa den högre fordonsskatten.
Siffrorna talar sitt tydliga språk. I mars registrerades 72 procent fler nya bilar jämfört med samma månad förra året. Att ökningen är så stor beror dels på bonus/malus och dels på att registreringarna började vika nedåt förra våren på grund av pandemin.
– Det är rekordnotering för mars. Under årets tre första månader uppgick personbilarnas ökning till 37,4 procent, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
För laddhybriderna var ökningen ännu större än så. Antalet nyregistrerade laddhybrider ökade med 212 procent i mars månad jämfört med samma månad förra året medan elbilarna minskade med 13 procent.
Anledningen är alltså att laddhybriderna får mindre bonus än tidigare medan elbilarna får mer bonus – och många köpare har anpassat sitt köp efter det.
För transportbilar och lätta lastbilar märks skattehöjningen ännu mer än för personbilar. Därför var också ökningen av antalet nyregistrerade lätta lastbilar under mars månad hela 240 procent högre än i mars 2020.
Du kan själv räkna ut hur hög skatten eller bonusen blir här. Missa inte heller vår genomgång av fordonsskatten för några av de vanligaste bilmodellerna.
1. Volvo S/V60 (4 188)
2. Volvo XC40 (2 793)
3. Volvo XC60 (2 713)
4. Toyota RAV4 (1 497)
5. Volvo S/V90 (1 685)
6. Kia Ceed (1 292)
7. Kia Niro (1 213)
8. Volkswagen Tiguan (1 176)
9. Volkswagen Passat (989)
10. Volkswagen T-Roc (699)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.