Hittills i år har Transportstyrelsen fått in nästan 3 000 ansökningar om personlig registreringsskylt, jämfört med 4 125 ansökningar under hela förra året.
– Intresset fortsätter att öka. Håller trenden i sig under resten av året kommer vi nå uppemot 4 500 ansökningar under 2020 vilket skulle innebära en ny rekordnotering, säger Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen.
De personliga registreringsskyltarna infördes 1988 och kostar nu 6 200 kronor för en tioårsperiod. Därefter går skylten att förlänga i ytterligare fem eller tio år i taget.
En personlig skylt får inte väcka anstöt, och den får inte kunna misstas för ett vanligt registreringsnummer. Pengarna som skylten kostar går till forskning kring trafiksäkerhet.
– Vi vet inte varför det ökat men det skulle kunna bero på att människor har mer tid och pengar över. Det är också enklare att ansöka om personlig skylt via webben vilket säkert också är en bidragande orsak, säger Eva Isaksen.
Läs också: Här är regskyltarna som ratas
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Folk vill ha uppmärksamhet... och har man pengar och behovet så lär de också skaffa sig en skylt. Jag är en "tvärtom" människa...kör Skoda för att slippa uppmärksamhet, vill inte på något sätt sticka ut eller reta upp någon mer än nödvändigt.
Jag har ett ruskigt lågt förtroende för trafikforskning när företrädare ständigt återkommer till käpphästen Sänkt Hastighet. Dessutom sympatiserar jag med Styggas önskan att inte dra onödig uppmärksamhet till sig. Den är sällan av godo.
milkylainen, jag är inte emot skyltarna... låt dem som vill ha dem. Mig spelar det ingen roll och de påverkar inte trafiken och stör inte mig. Jag är bara emot sådant som påverkar mig negativt, eller större saker som negativt påverkar säkerhet eller klimat. Tills jag övertygats om SUV's förträfflighet så är jag emot dem... eftersom de stör mig och påverkar mig negativt i trafiken (skymd sikt, högre utsläpp och gör min egen bil mindre säker pga ökad viktskillnad mellan fordon, bländningsrisk osv... listan kan göras lång).
Det är väldigt billigt i Sverige. Kolla på England där säljs skyltarna till högstbjudande och allt privatiserat om jag förstått rätt. Där är det marknaden sätter priserna.
då gäller det att uppföra sig rätt, annars kommer man att minnas pajasen med den personliga skylten som skämde ut sig
Många skyltar är roliga och ibland smarta. OIL LOL på en Tesla är riktigt fyndigt. BERRA 2 är ett exempel på motsatsen.
Såg en blocket-annons igår på en Rolls-Royce. Registreringsskylten var Öland. Vid kontroll visade det sig att Öland är registrerat på en Mercedes. Så här har vi återigen ett exempel på bilhandlarbluffens ABC, eftersom man vill till varje pris hindra att kunden kontrollerar fordonet innan man besöker bilhallen. Förmodligen rör sig detta även om något brott då skylten inte tillhör fordonet.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/rolls_royce_corniche_drop_head_coupe_cab___to/87602141
Såg för övrigt SSU på en bil häromdagen. Den skulle jag inte köpa. Lika lite som jag skulle kunna bosätta mig på Olof Palmesgata.
Styggavargen: Fast jag köper helt och fullt privata regskyltar.
Tror alla pengar från privata regskyltar är öronmärkta för trafikforskning.
Så personligen tycker jag det är en bra grej.
"Skyltfonden är en fond administrerad av Transportstyrelsen tillsammans med Trafikverket. Alla forskningsprojekt som syftar till att öka trafiksäkerheten kan söka medel från fonden. Pengarna i fonden kommer från intäkterna av Transportstyrelsens försäljning av personliga registreringsskyltar på fordon. Fonden bildades 1988.[1]"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.