Nästa artikel
Rekorddyrt kopplingsbyte på Peugeot 3008
Nyheter

Rekorddyrt kopplingsbyte på Peugeot 3008

Publicerad 15 december 2023 (uppdaterad 2024-02-21 14:30)
Kostnaden för att byta koppling för Peugeot 3008 är den högsta någonsin för de bilar som Vi Bilägare testat som begagnade. Även andra reservdelar till modellen är dyra.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Att byta koppling kan vara dyrt, men priserna skiljer enormt mycket mellan olika bilmodeller. En genomgång som Vi Bilägare gjorde tidigare i år avslöjade ett prisspann på över 21 000 kronor.

I samband med våra tester av begagnade bilar begär vi alltid in priser på vissa reservdelar. Där ingår också pris för kopplingsbyte, inklusive arbete och material. Den dyraste bilen att byta koppling på hittills var Mercedes B-klass där ett kopplingsbyte gick loss på över 24 000 kr.

Men nu tar Peugeot 3008 över sistaplatsen på listan med god marginal. Den som behöver byta koppling på auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet får betala hela 29 176 kronor.

Peugeot 3008 är knappast någon premiumbil, men reservdelspriserna är generellt sett högre på auktoriserad verkstad än för många exklusivare märken.

Bytet kan säkert vara billigare på fristående verkstäder, men även när det gäller andra reservdelar sticker Peugeot 3008 ut. Katalysatorn är nästan 40 procent dyrare än för snittbilen och ett hjullager är dubbelt då dyrt som för snittbilen. Samtliga priser gäller material och arbete.

Peugeot har generellt sett relativt dyra reservdelar enligt prisuppgifterna som hämtas in från auktoriserad verkstäder i samband med våra tester. Efter Mercedes, Audi och Mitsubishi har Peugeot dyrast reservdelar. Jämfört med konkurrenten Renault är Peugeots reservdelspriser nästan 50 procent högre.

Peugeot sticker ut
Reservdel/arbete Peugeot 3008 Snittbilen
Avgassystem exkl främre rör 14 684 9 685
Katalysator 24 433 17 604
Hjullager höger fram 10 975 4 388
Kamrem 11 781 8 183
Elektronikbox motor 17 553 12 781
Koppling 29 176 13 127
Två stötdämpare fram 11 611 7 738
12 000-milaservice 7 585 7 197

Priserna gäller material och arbete på auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet. Priserna kan variera mellan verkstäder.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (28)

  • 17 december 2023 mso, jag har förmånen att…
  • 17 december 2023 saabnisse skrev: 40-talisten…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.