Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Att byta koppling kan vara dyrt, men priserna skiljer enormt mycket mellan olika bilmodeller. En genomgång som Vi Bilägare gjorde tidigare i år avslöjade ett prisspann på över 21 000 kronor.
I samband med våra tester av begagnade bilar begär vi alltid in priser på vissa reservdelar. Där ingår också pris för kopplingsbyte, inklusive arbete och material. Den dyraste bilen att byta koppling på hittills var Mercedes B-klass där ett kopplingsbyte gick loss på över 24 000 kr.
Men nu tar Peugeot 3008 över sistaplatsen på listan med god marginal. Den som behöver byta koppling på auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet får betala hela 29 176 kronor.
Bytet kan säkert vara billigare på fristående verkstäder, men även när det gäller andra reservdelar sticker Peugeot 3008 ut. Katalysatorn är nästan 40 procent dyrare än för snittbilen och ett hjullager är dubbelt då dyrt som för snittbilen. Samtliga priser gäller material och arbete.
Peugeot har generellt sett relativt dyra reservdelar enligt prisuppgifterna som hämtas in från auktoriserad verkstäder i samband med våra tester. Efter Mercedes, Audi och Mitsubishi har Peugeot dyrast reservdelar. Jämfört med konkurrenten Renault är Peugeots reservdelspriser nästan 50 procent högre.
Reservdel/arbete | Peugeot 3008 | Snittbilen |
Avgassystem exkl främre rör | 14 684 | 9 685 |
Katalysator | 24 433 | 17 604 |
Hjullager höger fram | 10 975 | 4 388 |
Kamrem | 11 781 | 8 183 |
Elektronikbox motor | 17 553 | 12 781 |
Koppling | 29 176 | 13 127 |
Två stötdämpare fram | 11 611 | 7 738 |
12 000-milaservice | 7 585 | 7 197 |
Priserna gäller material och arbete på auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (28)
- 17 december 2023 mso, jag har förmånen att…
- 17 december 2023 saabnisse skrev: 40-talisten…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.