Nästa artikel
Rekordböter för Honda
Nyheter

Rekordböter för Honda

Publicerad 9 januari 2015
Biltillverkaren Honda får böta 70 miljoner amerikanska dollar för att ha underlåtit att meddela säkerhetsbrister till myndigheterna de senaste elva åren.
Det är myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) som skärpt sina rutiner och därmed avslöjat en hel del fusk under det senaste året. Honda har underlåtit att rapportera 1 700 incidenter de senaste elva åren och bötfälls därför med 70 miljoner dollar. 

NHTSA har under 2014 bötfällt tillverkare med sammanlagt 126 miljoner dollar, vilket är mer än de sammanlagda böterna i myndighetens 40-åriga historia. Bland annat fick General Motors böta 35 miljoner dollar för att de var för sena med en återkallning av 2,6 miljoner fordon. Anledningen till de ökade böterna är att frågor om fordonssäkerhet har nått den amerikanska kongressen som därmed ställt krav på hårdare rutiner hos NHTSA.

Diskutera: Är det rätt att utfärda så höga böter till biltillverkare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-09 15:44
Erlandson

Lite mera böter från biltillverkare så slutar det med att inga vill sälja bilar i USA!
Och så är USA:s nollvision fixad, om dom nu har en sådan!

#2 • Uppdaterat: 2015-01-09 15:47
ohlmark

Honda får alltså böta mer än dubbelt så mycket som GM, ändå har det varit ett oherrans liv kring GM och dödstyst kring Honda, vad ligger bakom det?

#3 • Uppdaterat: 2015-01-09 18:44
erikivan72

Vad får de böter för?
Bara för att det är samma myndighet så betyder det inte att orsaken till böterna är desamma.
Däremot har Honda fått kritik för dåligt fungerade hjälpsystem som nödbromsen.
Tycker egentligen om Honda. Men de kan inte sätta i samma stol på passagerarsidan som förarstolen. Det gör ingen japan. Eller Korean. Lexus undantaget.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-09 19:24
N-iklas

"inte sätta i samma stol på passagerarsidan som förarstolen"?
jaså, om det är så, kan jag inflika att så var det på Mercedes W123, förarstolen var en normal bilstol, medan passagerarstolen...
Tja en hög knirkande bråte beskriver den förmodligen bäst.
Och då har vi inget sagt om baksätet, tillverkat av vad som komfortmässigt liknar ekplankor.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-10 17:31
PREVIA

När Toyota fick frågan om varför man inte stämde bilägarna som påstod att det var fel på deras bilar fast det beviserligen inte var något fel på bilarna så svarade man från Toyota att man inte ville påstå att deras bilköpare medvetet försökte luras utan att de kände en uppenbar rädsla för att något var fel vilket Toyota respekterar. En taktik är kanske att kunden alltid har rätt oavsett om så är fallet i verkligheten vilket ger mer bilförsäljning i framtiden.
GM återkallar 39 mijoner bilar med bla fel på tändningslåset vilket förorsakat olyckor och att när några tidigare till antalet många GM bilar inte har automatlådor som inte har lådan i Parkeringsläget trotts att indikeringen visar så, då nöjde sig myndigheterna med att man satt dit en dekal som talar om felet om man nu kan läsa engelskan på dekalen. Men biltillverkaren var ju Amerikansk och då är det inte så noga som med importerna . http://www.nbcnews.com/storyline/gm-recall

#6 • Uppdaterat: 2015-01-11 19:22
Diesel

Det verkar som att de japanska underleverantörerna till bilindustrin har det svårt att hålla den jämna kvalitén. Det är inte enbart Takata som har haft problem, GS Yuasas batterier till Boeing 787 har brunnit ett flertalet gånger förra året och företaget har fått kritik.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.