Över 350 miljoner kronor, bara i Stockholm. Det är resultatet av felparkeringarna under 2014, det rapporterar Sveriges Television (SVT).
Artikeln uppdaterad 2015-01-27 med ett förtydligande från Motormännen.
Under 2014 delades det ut sammanlagt 1,5 miljoner parkeringsböter i Sverige, det är 100 000 fler än under 2013. I storstäderna Göteborg, Malmö och Stockholm innebar det att kommunerna fick 457 miljoner kronor.
– Stockholm växer snabbt och då kommer det in fler bilar också. Inför förrförra året gjorde vi en ny upphandling där vi var tvungna att skriva in betydligt fler parkeringsvakter än vi haft tidigare, eftersom vi märkte att fler bilar stod fel. Då ökade parkeringsanmärkningarna ganska mycket på en gång, säger Jan Prestberg på Stockholms stads trafikkontor till SVT.
Pengarna från felparkerarna hamnar i trafikkontorens kassor och används till bland annat vägunderhåll.
– Det är logiskt att det ökar. Det här är en möjlighet för kommunerna att få in relativt enkla pengar, på ett sätt där man har opinionen med sig, säger Mikael Högskoog på Motormännens Riksförbund till SVT.
– Det är förstås inte positivt för Sveriges bilister att böterna ökar. Det är ju också uppenbarligen ett problem med parkeringssituationen om böterna ökar kraftigt, säger Mikael Högskoog till Vi Bilägare.
Källa: SVT
Diskutera: Har du fått parkeringsböter under 2014?
Under 2014 delades det ut sammanlagt 1,5 miljoner parkeringsböter i Sverige, det är 100 000 fler än under 2013. I storstäderna Göteborg, Malmö och Stockholm innebar det att kommunerna fick 457 miljoner kronor.
– Stockholm växer snabbt och då kommer det in fler bilar också. Inför förrförra året gjorde vi en ny upphandling där vi var tvungna att skriva in betydligt fler parkeringsvakter än vi haft tidigare, eftersom vi märkte att fler bilar stod fel. Då ökade parkeringsanmärkningarna ganska mycket på en gång, säger Jan Prestberg på Stockholms stads trafikkontor till SVT.
Pengarna från felparkerarna hamnar i trafikkontorens kassor och används till bland annat vägunderhåll.
– Det är logiskt att det ökar. Det här är en möjlighet för kommunerna att få in relativt enkla pengar, på ett sätt där man har opinionen med sig, säger Mikael Högskoog på Motormännens Riksförbund till SVT.
– Det är förstås inte positivt för Sveriges bilister att böterna ökar. Det är ju också uppenbarligen ett problem med parkeringssituationen om böterna ökar kraftigt, säger Mikael Högskoog till Vi Bilägare.
Källa: SVT
Diskutera: Har du fått parkeringsböter under 2014?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har aldrig någonsin fått en parkeringsbot.
"Pengarna från felparkerarna hamnar i trafikkontorens kassor och används till bland annat vägunderhåll."
Detta förstår jag inte, vilket vägunderhåll är det som avses? Vägunderhållet är som jag ser det närmast obefintligt. I alla fall där jag bor.
Det är beundransvärt i och för sig, att aldrig någonsin ha fått en parkeringsbot.
Vissa saker tycker jag ju kan förbättras. På Jämtlandsgatan i Stockholm har man parkeringsförbud på ena sidan och inte på andra sidan, vilket skulle kunna tas bort nu när Vattenfall inte längre är ett skyddsobjekt. När det är städnätter och det inte städas, sopas eller snöröjs, så tycker jag inte att parkeringsvakterna ska ge sig ut och bötfälla folk som inte står i vägen (för den obefintliga snöröjningen...) Man kunde alltså se över de lokala trafikföreskrifterna betydligt oftare än man gör idag.
Utöver dessa parkeringsavgifter tillkommer avgifter från alla näriga privata parkeringsbolag. Men för det mesta är man medvetna om vad som kan hända men tidsbrist och lathet gör att man inte orkar leta efter en plats att stå lagenligt på. Man hoppas på att man har tur men tur är inte beständig.
För övrigt heter det inte parkeringsbot/parkeringsböter utan parkeringsavgift. Ett finare namn men det blir lika dyrt.
Där jag bor finns inga parkeringsvakter, inga parkeringsautomater, ingen datumparkering. Gott om natur. Jag känner plötsligt en inre tillfredsställelse!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.