Lowe Brindfors har arbetat med reklam för Saab de senaste 19 åren. Det samarbetet är nu slut, reklambyrån ställer in allt arbete åt Saab med omedelbar verkan.
Beslutet bottnar i att Lowe Brindfors inte fått betalt för utfört och beställt arbete sedan december förra året, uppger byråns vd Bjarte Eide.
– Vi har alltid stått bakom Saab, i med- och motvind, men någonstans går vår gräns. Vi ser helt enkelt inte någon annan utväg. Beslutet att ställa allt arbete för Saab är grundat av ett enda skäl – vi vill att våra kunder betalar för det jobb de beställt och vi utfört, säger han till Resumé.
Ord står mot ord
Saabs ordförande – och sedan Jan Åke Jonsson hoppat av även tillförordnad vd – Victor Muller har en annan syn på saken. Han menar att det var Saab som avslutade samarbetet.
– Vi är missnöjda med samarbetet och vi har tidigare meddelat byrån att vi kommer att vända oss till en annan reklambyrå, säger han till TV4 Väst och fortsätter:
– Det här är väl Lowe Brindfors avskedspresent till oss, att gå ut i medierna och påstå att vi inte betalat dem.
Victor Muller påpekar också att alla underleverantörer ska få betalt.
Diskutera: Är pengarna slut i Saabs kassa?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det snarare verkar vara som att Muller är en mytoman.
Utan att veta något och det tror jag inte många gör, kan det inte vara så att man helt enkelt söker andra vägar för sin reklam?
Men tillfället kanske borde varit bättre valt.
Re Saabnisse, då borde dom åtminstonde betala och göra rätt för sig, men pengarna börjar ta slut på grund av stora förluster och alldeles för få sålda bilar..
Det finns väldigt få presumtiva köpare till nya Saab, dessutom har efterfrågan på 9-3 an stagnerat. Det behövs med andra ord en ny modell i mellanskiktet.
Men har inte Saab pengar till att säkerställa levërantörernas fakturor, var sjutton tar man då pengar till att utveckla nya modeller? EU pengarna skulle ju gå till utveckling på miljösidan, vilket nya 1,9 TTid visar, men nya bilmodeller blir det ju inte från dessa pengar. Visserligen lär man påbörjat utveckling av en ny 9-3a, men hur det går med det får framtiden utvisa.
Nu förstår man varför Jan Åke Jonsson hoppade av.
Känns som om Bilan faller nu mot Saabs nacke. Trist historia.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.