Avancerade system för förarstöd fungerar genom att delvis ta över kontrollen från personen som kör. Det finns i flera moderna bilar idag och kan till exempel vara filhållningssystem som håller bilen centrerad i filen, adaptiv farthållare som automatiskt anpassar hastigheten efter framförvarande bil, eller autobroms som skickar ut varningssignaler om en kollision är nära förestående eller tvärnitar bilen automatiskt om krocken är oundviklig.
I fint väder fungerar dessa funktioner oftast felfritt men tester som amerikanska motororganisationen AAA (American Automobile Association) har gjort visar att det finns anledning att inte förlita sig för mycket på den semisjälvkörande tekniken.
På avlyst testbana undersökte AAA vad som hände med förarstödet när bilarna utsattes för simulerat regn. Vatten sprejades på vindrutan, men nådde aldrig asfalten eller däcken. Vägbanan var alltså torr under testerna.
Resultaten blev att bilar utrustade med autobroms och som färdades i 56 kilometer i timmen, krockade med ett stillastående fordon 33 procent av gångerna under simulerad nederbörd. Fordon med filhållningsassistent korsade felaktigt linjerna och lämnade filen i 69 procent av fallen.
AAA vill med sin rapport att framtida testprocedurer för systemen ska genomföras i svåra väderförhållanden, istället för att utvärderingen av funktionen sker i ideala omständigheter.
– Verkligheten är att folk inte kör runt i perfekt soligt väder, därför måste vi expandera testandet och ta i beaktande saker som folk tampas med i sin vardagskörning, säger Greg Brannon, chef för bilteknik på AAA.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 15 oktober 2021 Vi konsumenter får betala en…
- 15 oktober 2021 Har testat Id4:s ”autopilot”…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.