Nästa artikel
Regeringen vill tillåta ”klampning” av fordon
Nyheter

Regeringen vill tillåta ”klampning” av fordon

Publicerad 3 juli 2014 (uppdaterad 8 juli 2014)
Regeringen vill ge Polis och Tull möjligheten att låsa fast fordon.
Regeringen har lämnat över en lagrådsremiss om att det ska bil möjligt att låsa fast fordon vi överträdelse av exempelvis kör- och vilotider.

– Det ska bli enklare att stoppa den som inte följer reglerna och då är klampning ett bra komplement till de regler som redan finns, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
 
Att låsa fast en lastbil för att hindra dess framfart, om det visat sig att föraren inte följt kör- och vilotider eller cabotageregler, kallas att ”klampa”. Det är en metod som hittills inte varit tillåten i Sverige men som regeringen nu vill införa.
 
Om regeringen lyckas med att få igenom lagrådsremissen kan Tull och Polis få rätt att låsa fast ett fordon efter att exempelvis regler kring kör- och vilotider överträtts. Idag kan ett ekipage i praktiken fortsätta köra efter att förbud tilldelats det av Polisen eller Tullen. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 mars 2015.
 
Diskutera: Tycker du att klampning bör vara en tillåten metod för att hindra fusk på svenska vägar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-03 12:47
Hackenbush

Låter som en bra lag, detta behöver ses över och jag tror att förarna också välkomnar det för annars står åkaren där med piskan i högsta hugg.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-03 12:58
glamoureus

PÅ TIDEN! Mycket bra lag.

Lägg på Vinjetta för utländska åkare så de betalar solidariskt för vägarna de sliter och koldioxid de släpper ut.

Köper de bränsle i Sverige får de rabatt på vinjettan.

Ingen Vinjetta = klampning på plats.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-03 13:12
Bortom

Och sen tar de med sig en vinkelslip och är loss på 15 minuter... det finns även andra enkla metoder... och hur många sådana stora klampar får plats i en polisbil? Det blir spel för galleriet.
Det som borde lagstadgas att DE SVENSKA SPEDITÖRERNA inte anlitar utländska åkerier när det finns ett svenskt alternativ i närheten för nästan samma peng.
Folk vet inte att frakt på långtradare kostar ca. 1 kr/kg per leverans... det är speditörerna som blir stenrika medan de svenska åkarna blir utan jobb. Att varorna skulle fördyras med svensk frakt är sant, men bara med några ören pr kg.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-03 13:36
Reverend Benny

Sålänge det bara kommer gälla de fordon som beskrivs i artikeln så är jag helt för detta.
Dock så kan jag se en liten fara i att detta kanske utvecklas och kommer börja gälla vanliga bilar så att vara och varannan p-vakt har som livsmål att "klampa" fast bilar.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-03 14:33
Reverend Benny

@UL
Lite svårt att göra när bilen rullar ;-)

#6 • Uppdaterat: 2014-07-03 16:57
Kandidat

@Bortom: Svenska åkerier är i praktiken straffskattade i Sverige idag eftersom de betalar en vägavgift men utländska åkare betalar ingen motsvarighet. Helt obegripligt korkat imo.

Fram för ett system liknande det de har i exempelvis tyskland där man har en sändare i bilen och betalar en avgift per kilometer, oberoende av varifrån man kommer. Den vägen kommer prisskillnaden förhoppningsvis att bli så löjligt liten att anlita utländska åkerier att man slutar med det mer eller mindre.

Och sändaren ifråga kan naturligtvis också användas för att spåra fordon exempelvis i samband med att någon slangat bensin av någon annan.

Kanske något glamouros menade med vinjetta? Och har bilen ingen sändare är den ju naturligtvis inte laglig att framföra i Sverige = klampning fram till att sändare är monterad.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-03 17:55
duccedriver

Och vår kära regering skiter i cabotaget, det gynnar nämligen näringslivet.
Detta är bara ett spel inför valet,
klampningen ska hävas efter 24 timmar enligt förslaget.
Den ytterst inkompetenta elmsäter-svärd har ju dessutom uttalat sig vara för fritt cabotage i eu.
Men nåt "måste" man ju göra, det är ju närmare 10 procent av befolkningen som lever på transportnäringen, många väljare, och Löfven lovar transport guld och gröna skogar.
Gör som i Norge, lås in bil och förare tills pengarna finns på kontot , och låt det kosta rejält!
Här pratas det 40000 kr, i Norge är det några hundra tusen som gäller.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-04 10:48
glamoureus

@Bortom

Tyvärr gäller EU-lagstiftningen för fri konkurrens. Klampa + Vinjetta tycker jag funkar bäst

#9 • Uppdaterat: 2014-07-07 13:38
Bortom

@Kandidat, 2014-07-03 16:57,
du har fel. Utländska lastbilar över 12 ton ska betala vägavgift i Sverige, läs:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/biltrafik/vagavgiftforutlandskatungafordon.4.18e1b10334ebe8bc80004721.html

#a • Uppdaterat: 2014-07-07 18:13
duccedriver

Rätt, Bortom.
Precis som i de flesta eu-länder ska utländsk tung trafik betala vägavgift, i de flesta länder benämnd maut.
Dock bara på motorväg, och europavägar som går över i länder med maut, tex inte e45, där den är landsväg, den går ju genom danmark.
Vignet är helt enkelt ett skattemärke, som man som utlänning köper vid gränsen, i många länder även med personbil, för att få köra på motorväg tex. Schweiz, österrike, tjeckien mfl.
De boende i landet köper sin vignet årsvis.
I andra länder, frankrike, italien spanien mfl, betalar man efter vägen.
I tyskland kilometerbaserat med sändare.
Bara olika system alltså.
Problemet här är ju att man kan som utländsk lastbil skita i att betala, eftersom man inte har kunnat bli klampad, och kan slänga boten, åtminstone om man inte är västeurope.
Svensk polis kan ju inte ta ut böter på plats, som man gör i andra länder!
Det kanske kan ändra sig nu, klampning är ett sätt, men vägavgiften är inte dyr, småpengar det rör sig om.
67 kr/dag, ungefär maxtaxan en svensk åkare får betala i trängselavgift i Göteborg.
Och då betalar han ändå fordonsskatter och vägavgift på uppåt 30k/år.
Så, vägskatten gör inte mycket på prisskillnaden, förarlönen är största faktorn, en svensk medianlön är 24k/mån, och där ligger en chaufför, en tjeckisk är 8k, och tjeckerna har det bättre än många andra.
Därtill har vi högre arbetsgivaravgifter än de flesta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.