Finansminister Anders Borg (M) och energiminister Anna-Karin Hatt (C) skriver i en debattartikel i Dagens Industri bland annat att de vill skattebefria HVO-diesel.
Ministrarna menar i debattartikeln att HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) är ett så hållbart biodrivmedel att det bör skattebefrias helt. I dag är det skattebefriat för låginblandning upp till 15 procent i diesel. HVO är diesel gjord av biomassa som till exempel raps, djurfett eller tallolja. I debattartikeln säger ministrarna också att de vill införa ett kvotpliktssystem som skulle innebära mer låginblandning av biobränslen, som E85 i bensin, och skattebefria biogas.
Anledningen till utspelet är att EU-komissionen inte verkar godkänna det kvotpliktssystem som regeringen tidigare föreslagit. Det förslaget hade inneburit ett succesivt ökande av biobränslen men fungerar enligt EU-komissionen inte skattetekniskt på grund av den koldioxidskatt som läggs på fossila bränslen idag.
Källa: Dagens Industri
Diskutera: Ska biobränsle skattebefrias?
Anledningen till utspelet är att EU-komissionen inte verkar godkänna det kvotpliktssystem som regeringen tidigare föreslagit. Det förslaget hade inneburit ett succesivt ökande av biobränslen men fungerar enligt EU-komissionen inte skattetekniskt på grund av den koldioxidskatt som läggs på fossila bränslen idag.
Källa: Dagens Industri
Diskutera: Ska biobränsle skattebefrias?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Går det att tanka denna diesel i vanliga dieselmotorer?
Dieseln som har ett extra stort förnyelsebart innehåll på upp till 30 % och som säljs under olika namn och med olika blandningar på flera OKQ8, Preem och Statoil, går att tanka i alla dieselbilar. Och ja, helt klart ska miljödieseln skattebefrias (alltså den del av bränslet som inte är fossil diesel), men inte för all framtid, utan tills att den fått riktigt genomslag på marknaden.
Det låter ju bra. Då kommer nog den att ta slut, för vad finns det då för anledning till att köra vanligt diesel. Dessutom kommer det att sälja än fler dieselbilar. Men nu är väl detta valfläsk...
Den bilden fick middagen att komma upp igen...
Inblandning av E85 i bensin..politiker kan knappast kallas intelligenta!
Man blandar in etanol i bensin för att få önskad etanolhalt,inte E85.
(När inblandningen av etanol ökar från 5-10%kommer bensinen öka i pris då denna blandning skattas som bensin...Jodå!Blandar jag själv vid pumpen får jag en fördel med ett lägre pris per liter,motsatt verkan när politikerna tvingar inblandning då priset ökar.)
Detta är ju inte alls jättebra jämfört mot att blanda själv,självblandning med 10% och 6 kronorsdiff bensin-E85 ger ju 60 öre per liter BILLIGARE soppa och så vidare,tills brytpunkten uppnås och förbrukningen ökar..
Thommys, ren sån diesel går nog inte bra i alla dieslar, troligen behöver motorstyrningen programmeras om, och möjligen andra filter, likt om man använder ren rme.
Låginblandning går ju, liksom låginblandad etanol, eller metanol i diesel.
HVO är i praktiken ett svavelfritt, polyaromatfritt och aromatfritt dieselbränsle som uppfyller alla krav som ställs på dieselbränsle enligt EN590 med undantag för densiteten vilken är något lägre (775-785 kg/m3). Innehåller är i huvudsak iso- och n-paraffiner och cetantalet är mycket högt; 80-99. Jämfört med vanlig diesel så brinner det renare och med lägre utsläpp, och kan alltså användas i alla vanliga dieselmotorer (tillskillnad från ex. FAME). Bortsett från tillverkningen så är bränslet mycket likt BTL samt GTL-diesel. HVO bör betraktas som ett steg på vägen till BTL bränslen vilka idag enbart tillverkas i liten skala, men vilka har betydligt större potential än HVO.
Bra att veta att dieseln uppfyller EN 590. Att densiteten är lägre gör väl att motorn drar lite mer? Ett högt centantal är väl ingen nackdel heller. Det gör ju att motorn knackar mindre och går tystare. Inget som någon skulle klaga på kan jag tänka. Hoppas detta går igenom så att det blir billigare att köra bil i Sverige.
Så vad är hooken? Måste väl finnas nackdelar också och vad skulle ren HVO hamna på i literpris jämfört med "vanlig" diesel?
Vad kostar det i energi att framställa denna biodiesel framför den "gamla" vanliga?
Men på frågan "ska biobränsle skattebefrias" så svarar jag nja, det räcker att ta bort så mkt skatt som det behövs för att göra det mer fördelaktigt att köra med biobränsle.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.