Vid årsskiftet blir det tuffare beräkningar av bilars utsläpp, något som hotade miljöbonusen för laddhybrider. Men nu har regeringen föreslagit att gränsvärdena ska justeras.
Sommaren 2018 infördes nya skattesystemet bonus-malus som ger hög avgift de tre första åren för den som köper en törstig fossilbil, alternativt ett bidrag på upp till 60.000 kronor till den som istället väljer en bil med låga eller inga utsläpp alls.
Fram tills nu har koldioxidvärdet i beräkningsformeln för skatten tagits från den optimistiska och ”snällare” körcykeln NEDC, men från och med 2020 gäller istället den mer realistiska mätmetoden WLTP. Konsekvensen blir att många bilar som klassas som bonusbilar idag inte kvalar in för det under WLTP, eftersom utsläppsvärdena från de testresultaten blir högre.
”De nya reglerna innebär att EU:s nya mätmetod, WLTP, kommer att ligga till grund för beräkningar av utsläppen. En följd av det blir att de flesta bilar beräknas få högre utsläppsvärden. Med anledning av det föreslår regeringen att utsläppsgränsen för vad som utgör en klimatbonusbil höjs från 60 till 70 gram per kilometer”, skriver regeringen i ett uttalande.
Regeringens förslag till budgetproposition för 2020 är en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.
Förutom ändring i gränsvärdena för bonusbilar föreslår de att det ska skjutas till 100 miljoner kronor till klimatbonussystemet för bilar hösten 2019 och att samma anslag för 2020 höjs med 130 miljoner kronor.
Dessutom vill regeringen satsa 50 miljoner kronor under en treårsperiod för att bygga fler laddstationer.
Diskutera: Vad tycker du om förslagen?
Fram tills nu har koldioxidvärdet i beräkningsformeln för skatten tagits från den optimistiska och ”snällare” körcykeln NEDC, men från och med 2020 gäller istället den mer realistiska mätmetoden WLTP. Konsekvensen blir att många bilar som klassas som bonusbilar idag inte kvalar in för det under WLTP, eftersom utsläppsvärdena från de testresultaten blir högre.
”De nya reglerna innebär att EU:s nya mätmetod, WLTP, kommer att ligga till grund för beräkningar av utsläppen. En följd av det blir att de flesta bilar beräknas få högre utsläppsvärden. Med anledning av det föreslår regeringen att utsläppsgränsen för vad som utgör en klimatbonusbil höjs från 60 till 70 gram per kilometer”, skriver regeringen i ett uttalande.
Regeringens förslag till budgetproposition för 2020 är en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.
Förutom ändring i gränsvärdena för bonusbilar föreslår de att det ska skjutas till 100 miljoner kronor till klimatbonussystemet för bilar hösten 2019 och att samma anslag för 2020 höjs med 130 miljoner kronor.
Dessutom vill regeringen satsa 50 miljoner kronor under en treårsperiod för att bygga fler laddstationer.
Diskutera: Vad tycker du om förslagen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Småduttande i budgeten hit och dit. Det där suddas gissningsvis ut någon annanstans i budgeten.
För övrigt borde regelverket för vad som är "bra miljöval" ändras något mer sällan och vara teknikneutralt.
Lite nyfiken på hur de tänker sig de laddstationerna de skjuter till 50 miljoner till. Är det laddstationer som ska byggas statligt/kommunalt, eller är det pengar i form av stöd till de marknadsmässiga krafter som vill bygga laddstruktur?
Sen kanske stödet för laddhybrider borde vara lite beroende på hur användbara de är på ren el, men förstår det är svårt att sätta upp nån vettig formulering kring det som håller.
Helt galet användande av skattepengar från början till slut.
.
Som vanligt kastar man jästen efter degen. Man upptäcker som av en händelse att de nya reglerna som man själv satt upp inte stämmer in på verkligheten och måste då korrigera i efterhand.
Generellt sett bör egentligen koldioxidkomponenten lyftas ur fordonsbeskattningen. Och om man nu mot all rim och reson envisas med att ha den kvar bör den justeras till de nivåer som det finns ett internationellt och forskningsmässigt stöd för.
Men åter alltså ett exempel på hur det går när man låter aktivister styra transporterna. Svenskarna får skylla sig själva, inte minst lär det svida extra mycket nu när konjunkturfallet väl är här.
MVH AL
"Arbetarpartiet" S fortsätter att gynna dom välbeställda med skattesänkningar och rabatter, S skulle kunna föra vilken politik som helst bara dom får behålla makten!
Stonebreaker: Inte för att jag gillar S men detta är väl absolut inte något som bara gynnar välbeställda? Sen om du kollar skrivningen kring miljöbilarnas bonus så är det ingen bil som kan få mer bonus än vad staten får in i skatt på försäljningen av fordonet. Så skattekistan töms inte på en spänn mer än det trillar in i den.Och ser du till satsningarna på laddinfrastrukturen så är det fritt fram även för begagnade laddbara bilar att ladda där som kanske köps i andra eller tredjehand. Så nej, detta är inte en satsning för de välbeställda. Det är en satsning för framtiden. Ska man klaga på nåt är det väl att den är alldeles för klen......
++på det Henrik.
Nu har ju S ingen egen majoritet. Riksdagen har sedan 2006 en borgerlig majoritet (Alliansen + SD). Enda anledningen att S är i regeringsställnlng är för att borgerligheten inte är överens om regering och regeringsunderlag. Det är inte regeringen som har makten i Sverige utan det är Riksdagen. Regeringens uppgift är att verkställa Riksdagens beslut. Det är bara när regeringen även har makten i Riksdagen som regeringen har makten. Men S har inte haft majoritet sedan Palmes tid. S är bara i regeringen för att andra inte är överens om vilken regering de vill ha.
Att man ändrar gränsvärdena är ju helt rimligt eftersom man byter från NEDC till WLTP. WLTP ger andra utsläppssiffror. Så ändrar man metod för att mäta utsläpp så är det även fullt rimligt att man även ändrar gränsvärdena.
Medan svenskar gnäller i kommentarsfält och sågar bränslepriser så går vårt grannland över till elbilar, där varannan ny bil som säljs är en elbil och de ångar på mot målet att inom korr helt ha upphört med nyförsäljning av fossilbilar. I Sverige vill man behålla fossilbilarna och det förbereds för demonstrationer för att bevara fossilbilar och en förening har bildats för fossila bränslen medan oljeindustrin gör en high-five.
Och i Norge så ligger de sanslöst före Sverige i övergången till elbilar. Så Sverige är rejält omkörda så det stänker om det.
@Henrik M
"Sen om du kollar skrivningen kring miljöbilarnas bonus så är det ingen bil som kan få mer bonus än vad staten får in i skatt på försäljningen av fordonet. Så skattekistan töms inte på en spänn mer än det trillar in i den"
Ditt sätt att räkna trotsar allt förstånd. Om personen ifråga istället köpt en bil utan bonus så hade ju all skatt tillfallit staten, det vill säga oss. Men nu går alltså all skatt bort i form av bonus och denna bonus försvinner dessutom utomlands i de allra flesta fall då tillverkarna av fordonen finns där.
Med ditt något förvridna sätt att räkna så hade ju staten kunnat ge bonus på precis allt, utan att skattekistan töms på en spänn..
.
Klarsynt: Uppenbart att du inte förstod vad jag skrev/menade. Läs igen snälla och tänk efter vad hur jag menade. Momsen på en bils inköp går väl absolut inte till biltillverkaren? Eller är det jag som helt missuppfattat svenska skattesystemet? ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.