Årets mörkaste tid är här, både gällande brist på dagsljus och när det gäller gående och cyklister som blir påkörda. Och Stockholmarna är sämst på att synas.
40 procent av påkörningsolyckorna som inträffar sker i perioden november till februari. Det visar siffror från Transportstyrelsens olycks- och skadedatabas Strada, som bygger på uppgifter från polis och sjukhus. Kvinnor är mer utsatta än män; i de rapporterade olyckorna utgjorde kvinnorna 57 procent av de döda och skadade fotgängarna.
Försäkringsbolaget If har anlitat undersökningsföretaget YouGov som gjort 3.518 intervjuer om svenskarnas reflexanvändning. Det visar sig att 7 av 10 svenskar säger att de använder reflex under vinterhalvåret. Norrbottningarna är bäst på att synas, 84 procent bär reflex. Stockholmarna är sämst på reflexanvändning, bara 66 procent uppgav att de använde det.
Och Stockholmarna bör inte skippa reflexen bara för att de lever i en storstad. Av statistiken i Strada går det nämligen att utläsa att flertalet olyckor sker i stadstrafik. 40 procent av olyckor med skadade fotgängare har inträffat på eller i närheten av ett övergångsställe.
– Trots allt ljus i städer är det ofta svårare att upptäcka en gående i stadsmiljö. Som gående ska man också tänka på att ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig när man ska gå över ett övergångsställe, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen uppmanar till att använda reflex, reflexväst eller lampa för att synas i trafiken. Reflexer syns bäst i rörelse och bärs med fördel hängande eller långt ner på ben och armar. Har fotgängaren reflex kan en bil med helljus upptäcka en denne på upp till 125 meters håll. Utan reflex minskar avståndet ner till mellan 20-60 meter.
Och Stockholmarna bör inte skippa reflexen bara för att de lever i en storstad. Av statistiken i Strada går det nämligen att utläsa att flertalet olyckor sker i stadstrafik. 40 procent av olyckor med skadade fotgängare har inträffat på eller i närheten av ett övergångsställe.
– Trots allt ljus i städer är det ofta svårare att upptäcka en gående i stadsmiljö. Som gående ska man också tänka på att ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig när man ska gå över ett övergångsställe, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen uppmanar till att använda reflex, reflexväst eller lampa för att synas i trafiken. Reflexer syns bäst i rörelse och bärs med fördel hängande eller långt ner på ben och armar. Har fotgängaren reflex kan en bil med helljus upptäcka en denne på upp till 125 meters håll. Utan reflex minskar avståndet ner till mellan 20-60 meter.
Reflexanvändning i Sverige
(Placering, län, andel som svarat ja på frågan om de använder reflex vintertid)
1. Norrbotten: 84%
2. Västernorrland: 81%
3. Dalarna: 80%
4. Gävleborg: 80%
5. Jämtland: 80%
6. Västerbotten: 80%
7. Jönköping: 79%
8. Örebro: 77%
9. Södermanland: 75%
10. Värmland: 75%
11. Västmanland: 74%
12. Uppsala: 74%
13. Västra Götaland: 73%
14. Östergötland: 72%
15. Blekinge: 71%
16. Kalmar: 70%
17. Skåne: 70 %
18. Halland: 69 %
19. Kronoberg: 69%
20. Stockholm: 66 %
Totalt: 72 %
Källa: If
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.