Nästa artikel
Recharge blir namnet på Volvos laddbara bilar
Nyheter

Recharge blir namnet på Volvos laddbara bilar

Publicerad 16 oktober 2019 (uppdaterad 16 oktober 2019)
Både elbilar och laddhybrider kommer fortsättningsvis samlas under det engelska ordet för att "ladda om". Biltillverkaren presenterar samtidigt sina miljöambitioner.
Första bil ut med namnet blir Volvo XC40 som elbil, som alltså kommer att heta Volvo XC40 Recharge. Syftet med benämningen är enligt Volvo att: "ytterligare öka försäljningen av Volvo Cars elektrifierade bilar och via incitament uppmuntra förare av laddhybrid-fordon att använda driftläget Pure så mycket som möjligt".

Volvo kommer från och med XC40 som elbil att redovisa det genomsnittliga koldioxidavtrycket under bilens livscykel för varje ny bilmodell de lanserar. Volvo sjösätter också en omfattande plan att minska varje bils koldioxidavtryck under livscykeln med 40 procent mellan 2018 och 2025. För att kunna göra detta ska man bland annat använda sig av återvunnen plast i tillverkningen av nya bilar.

För att få folk att köpa mer laddhybrider och använda dem på rätt sätt inför Volvo ett system där de återbetalar kostnaden för laddning under ett år, med start nu.

Sedan tidigare har Volvo kommunicerat att senast 2025 ska hälften av deras globala försäljning bestå av elbilar och 2040 planerar de att bli helt klimatneutrala. 

– På Volvo kommer vi därför att ta itu med vad vi kontrollerar, vilket är både vår verksamhet och avgasutsläppen från våra bilar. Och vi kommer att ta itu med det som vi kan påverka genom att uppmana våra leverantörer och energisektorn att ansluta sig till oss för att sträva efter en klimatneutral framtid, säger Håkan Samuelsson, koncernchef på Volvo Cars.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos miljöambitioner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-16 15:33
Reverend Benny

Ta efter VAG och lansera biogasbilar över stora delar av segmentet. Volvo har ju erfarenhet från det sedan tidigare. Ett bra komplement där el-bil inte är ett givet val för köpare.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-16 17:42
McTar

Helt rätt Benny!
Talade med en Volvosäljare för ett tag sedan som verkligen saknade gasbilarna.
Själv hade jag bytt till en ny om alternativet funnits.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-16 18:13
Hackenbush

Jaha då skall Volvo börja med engelska namn fast det är ju klart att Volvo är ju faktiskt inte svensk längre.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-16 19:47
Henrik M

Hacken: Det har Volvo gjort långt bakåt....t.ex: Cross Country som kom i slutet av 90-talet, Drive som kom -08 etc......så inget nytt att de använder engelska namn.
Och ska vi hårddra det, De Luxe, Grand Luxe osv.......sen många många år....

#5 • Uppdaterat: 2019-10-16 20:36
Hackenbush

Tycker bara att det är tråkigt att så mycket i Sverige skall ha engelska namn och uttryck.
Vi har ett fint språk, vårda det istället.
Inget blir häftigare för att det är på engelska.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-16 20:43
Henrik M

Hacken: Jag håller till fullo med dig vad gäller mycket nationellt. Dock förstår jag om man väljer ett internationellt gångbart namn på en produkt som ska säljas mer eller mindre globalt.

#7 • Uppdaterat: 2019-10-16 20:48
Hackenbush

Henrik, jag tror inte att det skulle vara problem i andra länder att köpa en Volvo-el, till exempel.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-16 21:11
Reverend Benny

Tycker namnet är bra, är mer förvånad att ingen lanserat det tidigare, det är ju ett rätt fyndigt namn.
Att vi använder lite mer av andra språk skadar inte, tvärtom.

#9 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

När Volvo säger sig ha höga miljö- och klimatambitioner samtidigt som man inte erbjuder bilar som kan köras på fordonsgas (natur- och biogas) är det helt klart bevis för en stor miss i planeringen! Varför hålla fast vid fossila drivmedel längre och mer än nödvändigt, när billigare förnyelsebara alternativ finns? Alla kan och vill inte köpa elbilar redan här och nu och kanske inte heller sedan.

#a • Uppdaterat: 2019-10-17 14:31
Henrik M

John: Kanske är så att de gjort noggrannare undersökningar än dig på det området och insett att det är bättre både för företaget och miljön att gå direkt på helelektriskt i sin utvecklingsfas? De kanske gjort en analys att den utvecklingen skulle ta fokus/tid/budget från elektrifieringen och den miljövinst gasbilarna skulle ge äts upp av att de helelektriska kommer senare i större antal?
Så att säga det är en miss utan att veta varför blir ganska konstigt.....finns säkert nån bra anledning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.